• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : وظايف اوليه والدين
  • نظرات : 0 خصوصي ، 17 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سيد كاظم 
    سلام دست شما درد نكنه كه به يه موضوع حساس و كليدي پرداختي منم يه مطلب ميذارم تا اهلش بخونن و كمكي بشه؛ مؤثرترين راه براي انتقال ارزش‌ها و از جمله حيا و انضباط و بهداشت به فرزندان، از روش الگويي است، يعني پدر و مادر با رفتار و كردار خود فرزندان خويش را با اخلاق پسنديده و آداب زندگي آشنا كنند.
    كودك بيش از آن كه بشنود، مي‌بيند، زيرا كودك به ويژه در مسائل اخلاقي، بيش‌تر از گوشش. از چشم استفاده مي‌كند. امام علي(ع) مي‌فرمايد: "دل كودك همچون زميني خالي است كه هر بذري در آن پاشيده شود مي‌پذيرد"نهج البلاغه، نامه 31
    ايتارد، بنيان‌گذار روان‌شناسي باليني مي‌گويد: "ذهن كودكان مانند صفحه سفيدي است كه آماده نگاشتن تجارب محيطي است كه در آن زندگي مي‌كنند. اگر توقع داريم بچه‌ها تميز و مرتب باشند، بايد خودمان براي آنها مثال‌ها (الگوهاي) خوبي باشيم. بچه‌ها به كساني كه به ديگران نحوه رفتار كردن را گوشزد مي‌نمايند اما خودشان به آن عمل نمي‌كنند، اعتماد پيدا نمي‌كنند. والدين نه تنها يك الگوي خوب براي كودكان مي‌باشند، بلكه مشوق خوبي هم براي آن‌ها خواهند بود".
    براين اساس لازم است والدين از به زبان آوردن الفاظ زشت و ركيك جلوگيري كنند تا فرزندانشان با حيا باشند، نيز در روابط زناشويي نهايت دقت را مبذول دارند و فرزندشان را از دوستي با بچه‌هاي بدزبان باز دارند.

    در مورد پاكيزگي نيز اوّلاً به آن‌ها طريق صحيح مسواك زدن و صابون زدن را بياموزيد، ثانياً خود عامل به آن باشند و فرزندان را نسبت به اين امر تشويق نمايند.
    در مورد انضباط نيز اولاً خود منضبط باشند، ثانياً جاي خاصي براي قرار دادن لوازم و پوشاك فرزند قرار دهند تا كودك به آساني بتواند انضباط را رعايت نمايد.