• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : حسّ غريب ...
  • نظرات : 1 خصوصي ، 10 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    دوست باروني من سلام

    هر چند سرت نميگيره و مي دونم مشغله زندگي زياده اما چيزي كه باعث الفت بين قلبها و حتي افكار ميشه همين ديد و بازديدهاست.

    مطلبتون بسيار جالب بود اما به قول يكي ديگر از خوانندگان به نوعي كم هر جند كه همينقدر نوشتن هم باارزشه ولي عطش دلهاي تشنه مخصوصا در اين زمان كه تهاجم فرهنگي داره از بام و برزن مي باره خنكاي آب حقيقت رو بيشتر طالبه.

    راستي نمي خوام جبهه گيري كنم يا باعث ناراحتي خانمها بشم اما ايا فكر نمي كنين حياي دختر خانمها خيلي كم تر از گذشته شده؟ در صحبتهايي كه با بعضي از مربيان دختر خانمها داشتم بيشترشون به اين مطلب معترفن به نظر شما علت اين امر چيه و شما چه راهكاري رو پيشنهاد مي كنين؟

    سبز و باراني باشيد

    پاسخ

    با عرض سلام و ادب به شما؛حيا و شرم از صفات پسنديده و از فضائل انساني محسوب مي‌شود. در منابع اسلامي از آن به نيكي ياد شده، مثلاً از رسول الله(ص) نقل شده: "إنّ الله يحبّ الحييّ المتعفّف؛ خدا انسان با حيا و عفيف را دوست دارد". امام علي(ع) فرمود: "بهترين لباس هاي زيباي دنيا حيا است". باز فرمود: "عاقل ترين مردم كسي است كه با حياتر باشد" امام صادق(ع) فرمود: "لا ايمان لمن لا حياء له؛3 كسي كه حيا ندارد، ايمان ندارد". فوايد حيا: اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايد: "از آثار حيا اين است كه مانع از انجام كارهاي قبيح و زشت مي‌شود". باز فرمود: "حيا سبب پاكدامني و عفّت مي‌شود" و "حيا باعث پوشاندن چشم از نامحرم مي‌شود". حيا بر دو قسم است: 1ـ حيا و شرم از مردم. 2ـ حيا و شرم از خدا. امام زين العابدين(ع) فرمود: "خف الله تعالي لقدرته عليك واستحي منه لقربه منك؛ از خدا بترس، چون بر تو قدرت و سيطره دارد و از او حيا كن، چون به تو نزديك است و (تو را مي‌بيند)". شكي نيست كه زن و شوهر بايد حيا و عفّت را در اجتماع و كوچه و بازار مراعات كنند. درست است كه با هم محرم هستند، امّا عفّت جامعه اسلامي بايد محفوظ باشد. آنان بايد از اعمال و حركات زننده پرهيز كنند و بر ديگران لازم است به آنان تذكر بدهند و امر به معروف و نهي از منكر كنند. اگر بي حيايي آنان سبب گناه و باعث ناهنجار اجتماعي است، وظيفة مردم است كه مانع شوند. در اين جا بايد شرايط و مراتب امر به معروف و نهي از منكر را رعايت كرد و ابتدا با زبان نرم به آنان تذكر داد. در اغلب موارد با تذكر دادن مشكل حل مي‌شود. البته ممكن است لازم باشد چند نفر تذكر بدهند. اگر تذكر يك نفر مؤثر نيافتاد، دو يا سه نفر متناوباً تذكر بدهند. البته اگر كارهاي زن و شوهر كه بي حيايي حساب مي‌شود گناه نباشد، نبايد بيش از اندازه حساسيت نشان داد.موفق باشيد خدا يار و نگهدارتان•محمد محمدي ري شهري، ميزان الحکمه، عنوان 987.* با استفاده از آرشيو مرکز ملي پاسخگويي ديني : http://www.pasokhgoo.ir