وبلاگ :
سين جيم هاي اخلاقي
يادداشت :
چاخان گويان حرفه اي
نظرات :
5
خصوصي ،
18
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
ترنم زندگي
سلام
خداوند بشريت را از آفات زبان نجات دهد .
از بابت مطلب خوبتان سپاسگذاريم .
موفق باشيد.
پاسخ
با عرض سلام و تشكر از شما؛ در همدردي باشما بايد عرض كنم كه متاسفانه اين آفت موجب اختلال در روابط سالم در ميان تعاملات بشريت شده كه در واقع از نقاط ضعف روحي افراد مبتلا سرچشمه ميگيرد، گاهي انسان به خاطر ترس از فقر، پراكنده شدن مردم از دور او و از دست دادن موقعيت و مقام و زماني به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و گاهي به خاطر تعصبهاي شديد و حب و بغضهاي افراطي، زبان به دروغ ميگشايد.قرآن مجيد نيز در مورد اين كه دروغ با ايمان انسان سازگار نيست، ميفرمايد: "انما يفتري الكذب الذين لا يؤمنون بآيات الله و اولئك هم الكاذبون؛(1) تنها كساني دروغ ميبندند كه به آيات خدا ايمان ندارند، (آري دروغ گويان واقعي آنها هستند". اميرالمؤمنين علي(ع) ميفرمايد: "لا يجد عبد طعم الايمان حتي يترك الكذب هزله وجده؛(2) انسان طعم ايمان را نميچشد تا دروغ را اعم از جدي و شوخي، ترك كند. در روايت ديگري امام حسن عسگري(ع) فرمود: "جعلت الخبائث كلها في بيت و جعل مفتاحها الكذب؛(3)تمام پليديها در اطاقي قرار داده شده و كليد آن دروغ است. راه درمان دروغ: با توجه به عواملي كه در ايجاد دروغ و ريشه دار ساختن آن مؤثر است، راه درمان آن نسبتاً روشن خواهد بود و به طور كلي براي درمان اين انحراف اخلاقي، بايد از اين طرق اقدام نمود.1 - قبل از هر چيز بايد انسانهاي دروغگو را به عواقب دردناك و آثار سوء معنوي و مادي و فردي و اجتماعي اين رذيله زشت متوجه ساخت و با تدبير و تفكر در آيات قرآن مجيد و سخنان پيشوايان بزرگ دين (ع) ميتوان فهميد كه منافع فرضي و خيالي دروغ هرگز نميتواند با آن همه مفاسد برابري نمايد.هم چنين بايد متوجه بود كه اگر دروغ در پارهاي از موارد نفع شخصي هم داشته باشد نفعش آني و بسيار زودگذر است؛ زيرا هيچ سرمايهاي براي يك انسان در اجتماع - در هر شرايط و هر مقامي - بالاتر از سرمايه اعتماد و اطمينان مردم نسبت به وي نيست كه بزرگترين دشمن آن همين دروغ است. 2 - يكي ديگر از مؤثرترين طرق درمان دروغ، پرورش شخصيت در افراد است؛ زيرا يكي از عوامل مهم رواني دروغ، احساس حقارت و كمبود شخصيت است و در حقيقت دروغ گفتن يك نوع عكسالعمل براي جبران اين موضوع است. اگر مبتلايان به دروغ احساس كنند صاحب نيروها و استعدادهايي در درون خود هستند كه با پرورش آنها ميتوانند ارزش و شخصيت خود را بالا ببرند، نيازي به توسل جستن به دروغ براي ايجاد شخصيت قلابي در خود نميبينند. به علاوه اين كه انسان بايد بداند كه ارزش اجتماعي انسان راستگو كه با اين فضيلت اخلاقي توانسته است جلب "اطمينان عمومي" را بكند مافوق تمام ارزشها است. چنين كسي نه تنها در نظر مردم شخصيت دارد، بلكه در پيشگاه خداوند مقامي در رديف شهدا و پيامبران الهي دارد؛ زيرا در قرآن مجيد مقام راستگويان در رديف مقام پيامبران و شهداي راه حق ذكر شده آن جا كه ميفرمايد: "و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا": (و كسي كه خدا و پيامبر را اطاعت كند ( در روز رستاخيز ) همنشيني كساني خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنان تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان و آنها رفيقهاي خوبي هستند). (4)"راغب اصفهاني" در كتاب مفردات خود چند معنا براي "صديق" نقل كرده است كه همه گواه اين حقيقت است: الف) كسي كه زياد راست ميگويد. ب) كسي كه هرگز دروغ نميگويد. ج) كسي كه در سخن و عقيده راست گو است و عملش گواه صدق است. 3 - كوشش براي تقويت پايههاي ايمان به خدا در دل مبتلايان به دروغ و توجه دادن آنها به اين حقيقت كه قدرت خدا مافوق تمام قدرتها است و قادر بر حل تمام مشكلاتي است كه افراد ضعيف الايمان به خاطر آن به دروغ پناه ميبرند. "راست گويان" تكيهگاهشان در برابر حوادث گوناگون، خدا است و افراد دروغ گو در اين موارد تنها هستند.4 - بايد انگيزههاي دروغ و ريشههاي اين انحراف اخلاقي از قبيل طمع، ترس، خودخواهي، حب و بغضهاي افراطي و امثال آن را در افراد خشكانيد تا اين رذيله خطرناك زمينه مساعد براي نشو و نماي خود در وجود انسان پيدا نكند. 5 - بايد محيطهاي تربيتي و معاشرتي مبتلايان را از وجود افراد دروغ گو پاك كرد تا تدريجاً طبق اصل تأثير پذيري، محيط وجود آنها از اين رذيله ( دروغ گويي ) پاك گردد. اين موضوع به قدري مهم است كه در دستورهاي تربيتي اسلام از علي (ع) نقل شده است كه فرموده: "لا يصلح الكذب جد و لا هزل و لا ان يعد احدكم صبيه ثم لا يفي له؛(5)شايسته نيست دروغ گفتن - خواه شوخي يا جدي "و نيز شايسته نيست يكي از شما به فرزندش وعدهاي بدهد سپس وفا نكند.براي جبران دروغ مانند گناهان ديگر بايد توبه كرد. وتوبه آن است كه علاوهبر ندامت قلبي ، انسان تصميم بگيرد كه ديگر آن را تكرار ننمايد.1- نحل (16) آيه 105. 2 - محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 69، ص 2493 - همان، ج 69، ص 263.4 -نسا،آيا 695 - حرّ عاملي، وسائل الشيعه، ج 8، ص 577 * با استفاده از آرشيو مرکز ملي پاسخگويي ديني :
http://www.pasokhgoo.ir