• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : زندگي و هدفمندي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 17 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + الهه السادات 
    با عرض سلام و ارزوي موفقيت براي شما من هم مطلبي را اگر قابل بدانيد اضافه ميکنم: متني زيبا و فوق العاده از دكتر شريعتي به نام "دليل بودن تو" دليل بودن تو هر کسي دوتاست . و خدا يکي بود . و يکي چگونه مي توانست باشد ؟ هر کسي به اندازه اي که احساسش مي کنند ، هست . و خدا کسي که احساسش کند ، نداشت . عظمت ها همواره در جستجوي چشمي است که آنرا ببيند . خوبي ها همواره نگران که آنرا بفهمد . و زيبايي همواره تشنه دلي است که به او عشق ورزد . و قدرت نيازمند کسي است که در برابرش رام گردد . و غرور در جستجوي غروري است که آنرا بشکند . و خدا عظيم بود و خوب و زيبا و پراقتدار و مغرور . اما کسي نداشت ... و خدا آفريدگار بود . و چگونه مي توانست نيافريند . زمين را گسترد و آسمانها را برکشيد ... و خدا يکي بود و جز خدا هيچ نبود . و با نبودن چگونه توانستن بود ؟ و خدا بود و با او عدم بود . و عدم گوش نداشت . حرف هايي است براي گفتن که اگر گوشي نبود ، نمي گوييم . و حرفهايي است براي نگفتن ... حرف هاي خوب و بزرگ و ماورائي همين هايند . و سرمايه ي هر کسي به اندازه ي حرف هايي است که براي نگفتن دارد ... و خدا براي نگفتن حرف هاي بسيار داشت . درونش از آنها سرشار بود . و عدم چگونه مي توانست مخاطب او باشد ؟ و خدا بود و عدم . جز خدا هيچ نبود . در نبودن ، نتوانستن بود . با نبودن نتوان بودن . و خدا تنها بود . هر کسي گمشده اي دارد . و خدا گمشده اي داشت ...
    پاسخ

    يا عرض سلام و تشكر از شما؛ بعد ار اينكه دليل بودن را دونستيم شايد نوبت اين باشه كه بدانيم:در آيات بسياري از قرآن به مسئلهء سعادت دنيوي و اخروي انسان بر مي خوريم كه هر يك به گوشه هايي از طريق كمال و بايستگي هاي راه اشاره كرده اند. آن چه از مجموعه اين گفتارهاي قرآني بر مي آيد, اين است كه براي پيمودن راه كمال چند شرط اساسي لازم است : اول اين كه راهنمايي وجود داشته باشد كه به راه و خصايص آگاهي و به وقوف كامل داشته باشد. دوم اين كه انسان به سخن آن راهنما گوش دهد و اوامر و نواهي او را محترم بشمارد و از تبعيت او سرباز نزند.سوم اين كه انسان اشتياق رسيدن به كمال را داشته باشد و بخواهد به آن برسد و اين همان چيزي است كه و عزم نام گرفته است . چهارم اين كه حاضر باشد از چيزهاي مهم به خاطر مسايل مهم تر دست بردارد و براي رسيدن به ارزشي برتر, ازجان و دل تلاش كند و از هستي خود به خاطر رسيدن به حياتي برتر و بالاتر چشم بپوشد.پنجم اين كه افراط و تفريط در كارها نكند; به اين معنا كه از خود توقع زياد از حد نداشته باشد, و بر ديگران تكليف غير قابل تحمل نكند و دنيا را به خاطر آخرت ويرا نكند و...!در سورهء حديد مي خوانيم : .(1)اين نداي الهي است كه مي گويد از خواب غفلت بيدار شويد و از سستي و كاهلي دست برداريد, زيرا اگر به سوي كمال حركت نكنيد, قلب هايتان ـ مثل آنان كه پيش از شما زندگي مي كردند ـ قساوت پيدا كرده و گناهكار خواهدشد:]پاكيزه تر از آب روان چيزي نيست هرجا كه بماند, زود گنديده شود]انسان اگر به سوي خدا حركت نكند, با همهء شرافتي كه در خلقت بر ساير موجودات دارد, فاسد مي گردد وحيثيت اشرف مخلوقاتي را از دست مي دهد و مي گردد.آيه بعدي اشاره به زندگي و مرگ دارد. آيا انسان غير از گوهر وجود و گنج گرانبهاي حيات , سرمايه ديگري دارد؟ آيا صاحب سرمايه اي هست كه آتش بر آن اندازد و نابودش كند و در افزايش آن نكوشد؟! انسان نيز بايدحيات كوچك و وجود خود را به وجود پروردگار پيوند زند و با او به بقا و جاودانگي رسد! اما افسوس كه انسان است و سود و زيان خويش نمي داند و به آن چه از دست مي دهد, واقف نيست . بيهوده نيست كه در سورهء عصر خداوند دوبار بر خسران انسان و زيانكاري او تأكيد مي كند. اگر انسان بداند هستي او و زميني كه بر آن راه مي رود, ناپدار است , دل بر ثبات آن نمي بندد و از ابتدا در پي يافتن راه نجاتي مي گردد كه در حوادث زمانه به آن پناه برد.آيه بعد درباره گذشتن از دنيا خويش به خاطر خدا است . كسي كه از دنيا بر گرفته و خود را وقف رسيدن به هدف كرده و با خدا به معامله پرداخته است , از دنيا ابزاري براي جلب رضاي پروردگار مي سازد: . مرد و زن در كنار هم قرار گرفته اند. اين نشان مي دهد در راه كمال هر دو بايدحركت كنند. صدقه هم عموميت بر صدقه هاي مالي و اخلاقي و معنوي دارد. صدقه گاهي كمك مادي است , گاه به صورت آموختن علم است و گاهي كمك به يك فرد نابينا است . قرض مي دهند; قرض نيكويي كه پاداش آن چند برابر مي شود>.خداوند مي فرمايد: آگاه باشيد! هر كه براي من كاري انجام دهد و از دنياي خود براي جلب رضايت من بگذرد,آن حسنه را دو برابر مي كنم و اجر بزرگي به صاحب آن مي دهم .در مجموع آيات بعدي خداوند به آنان كه بخل مي ورزند گوشزد مي نمايد او از همه چيز بي نياز است و غني مي باشد و زيانِ كار آنان به خودشان باز مي گردد.() به آنان كه دل بر دنيا نهاده اند, عتاب مي كند كه بدانيد زندگي دنيا(پـاورقي 2.حديد (57 آيهء 24تنها بازي و سرگرمي و تجمل پرستي و فخر فروشي و افزون طلبي در اموال و فرزندان است و به هر حال حيات آن جز متاع فريبنده نيست .(2)سپس بندگان را به خويش مي خواند و آنان را به بهشتي كه پهنهء آن مانند پهنهء آسمان و زمين است , دعوت مي كندو شرط ورود به آن را ايمان به خدا و رسولش مي شمارد و تمامي اين ها را از فضل عظيم خود مي داند كه به هر كه خواهد ـ به شرط استحقاق ـ مي دهد.خداوند به سختي هاي زمين اشاره مي كند و مي فرمايد: .(3) با اين فرمايش بندگان را به فكر وا مي دارد كه در همه حال و درتمام اوضاع با آنان است و در سختي و راحتي بر همه چيز فرمان مي راند.مهم ترين آيهء اين سوره و زيباترين آن ها از بُعد عملي , دستور به مانند آيينه بودن و از زمانه زنگار نپذيرفتن و به غبار اوضاع و تأثرات , مكدر نگشتن و به طراوت خوشي ها غافل نشدن است : (4)الحق اين درس بزرگي براي ما و شما است كه در تندباد حوادث خود را نبازيم و از هدف باز نمانيم .آيات بعدي تماماً اشاره به ارسال پيامبران و نزول كتب آسماني است . بالجمله تمام شروط يك سفر را با همه ءنيازمندي هايش در اين آيات مي توان مشاهده كرد! خواهر گرامي ! در پاسخ سؤال شما قصدمان تكرار مكررات يا توضيح واضحات نبود. سؤالي كرده بوديد كه نيازبه ساعت ها بحث و گفت گوداشت و سخن در اطراف آن تمام ناشدني بود. چنان چه مايل بوديد جزئيات بيش تر وبهتري بدانيد, سؤالات خود را دقيق تر و به صورت منسجم تر مطرح بفرماييد. آرزمند توفيق شما هستيم .منابعي براي مطالعه1 زن در آيينه جمال و جلال , آيت الله جوادي آملي ;2 نظام حقوق زن در اسلام , شهيد مطهري ;3 زن , مهدي مهريزي ;4 قرآن و مقام زن , سيد علي كمالي ;5 اين گونه معاشرت كنيم ; سيد محمد محمودي ;6 اخلاق حسنه , مرحوم ملا محسن فيض كاشاني ;7 اخلاق اسلامي , شهيد دستغيب ;8 معراج السعادة, مرحوم مهدي نراقي ;9 نقطه هاي آغاز در اخلاق عملي , آيت الله مهدوي كني ;10 جهاد با نفس , آيت الله مظاهري .(پـاورقي 1.حديد (57 آيهء 16(پـاورقي 2.همان , آيه 20(پـاورقي 3.همان , آيهء 22(پـاورقي 4.سوره حديد (57 آيه 23 با استفاده از آرشيو واحد پاسخ به سوالات ديني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: http://www.pasokhgoo.ir