• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : مثلث عشق ؟!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 21 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    سلام
    ممنون از شرکت در مسابقه وبلاگ من. به عنوان نفر دوم و البته كاملترين جواب به شما تبريک مي گم. جواب مسابقه به زبان خودم با عنوان «شايد آنان که شناختند نشناختند» آماده است. منتظر قدوم سبز شما هستم.
    يا علي
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر؛ اميدوارم جايزه تون تشرف به عتبات عاليات باشه !!!

    هو الجميل

    سلام حاج آقا ... عرض ادب

    منو ببخشيد غيبتم زياد شد ... با مثلث عشق شما موافقم ولي يه پيشنهاد دارم ... از اين مثلث خانواده ها هم اگه با خبر بشن ميتونه در بهتر شدن انتخابات كمك كنه ... در ضمن در مورد راه هاي بهتر هم تقريبا جامع و كامل فرموديد ... كلا اينكه مستفيذ شديم .

    و من الله التوفيق

    يا علي مدد

    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از توجه شما به اين بحث؛ اگه ممکنه عبارت : « از اين مثلث خانواده ها هم اگه با خبر بشن ميتونه در بهتر شدن انتخابات كمك كنه ... » ؟ ! رو توضيح بيشتري بدين. متشکرم

    با سلام وعرض خسته نباشيد خدمت شما

    وبلاگ جالب و پر محتوايي داريد

    اگر با تبادل لينک موافق باشيد

    با اجازه من شما رو لينک کردم

    اگه شما هم موافقيد به من يه سر بزنيد

    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما؛ ظاهرا اشکالي در آدرس گذاشته شده توسط شما وجود دارد. موفق باشيد
    + ... 

    همايش باز شناسي پديده سوم تير

    شنبه 2/4/1386

    تالار فردوسي دانشگاه تهران

    ساعت 16 تا 19

    + محمدرضا حسن زهی 

    سلام؛ عشق واژه ي نامأنوسي نيست به خصوص براي قلبهاي شما آشناست . عشق مهمان ناخوانده ي قلبهاست . تنها مهمان ناخوانده اي است که صاحب خانه را سيراب مي کند . بشر از روزگاران کودکي تا به امروز تعريف هايي از عشق کرده و هر کدامشان متفاوت . من هم نسبت به سهم خودم از عشق براي شما مي گويم :

    عشق، اين چه واژه اي است که انسان را به حيرت واداشته ؟ اين واژه سه حرفي قبل از خلق انسان وجود يافته و تا مرگ انسان ادامه مي يابد عشق تغذيه ي روح انسان است و روح بدون آن مي خشکد. عشق سحرآميزترين و مقدسترين موجود نامرعي است که خداوند يا عشق مطلق آن را به انسان هديه داده و از بزرگترين نعمتهاست واگر از اين هم بگذريم و از انديشه هاي عرفا کمک بگيريم اصل آفرينش است . مي خواهيم بدانيم که اين عشق چيه که قلبها را تسخير مي کند و بر زندگي انسان حکومت مي کند؛

    عشق واژه اي تعريف ناشدني است و يا بهتر بگويم تعريف کردن عشق توهين به عشق است و در عين حال هر انساني از عشق تعريفي دارد و همه ي تعريف هاي متنوعي که بستگي به ذوق و درون هر انساني دارد به خصوص است و اگر همه تعريف هاي عشق را با هم جمع کنيم باز هم عشق تعريف نشده است . طبيعت عشق همين است .

    اما بهره مندي هر انساني از عشق يکسان نيست . عشق وجودي تشکيکي دارد. و مي توان گفت عشق انسانها را مي شود درجه بندي کرد،از ابتدايي تا سوز و گدازهاي عارفانه و ارتباط نوري با عشق مطلق تا تکامل، و هر انساني مي تواند درجاتي از عشق را بهره مند شود .

    من مدعي ام که شعرا عاشق ترين انسانها هستند روح عاشق آنها از سوز و گداز دروني فوران شده وآتش درون خود را به صورت جملات زيبا درآورده اند و به تنهايي روح عاشقان تالي را گرما بخشيده اند . البته با شعورترين انسانها پيامبران بوده اند و بعد از آن شعراي سوخته جان و مشهور ديگر را مي توان نام برد که آنهارا با نام عالم و شاعر مي شناسيم . هيج شاعري نيست که عاشق نباشد و از عشق سخن نگفته باشد بلکه بايد بگويم آنها شاعران عشق اند . اگر عشق نبود ، شاعر هم نبود و اگر شاعر نبود ، پس زندگي جورديگري بود نه اصلا زندگي هم نبود .
    سعدي مي گويد:

    هر کو شراب عشق نخورده ست و درد درد آن است کز حيات جهانش نصيب نيست

    حافظ مي گويد :

    هر کسي را که در اين حلقه نيست زنده به عشق براو نمرده به فتواي من نماز کنيد

    گوته مي گويد :

    عشق افسر زندگي و سعادت جاوداني است .

    جبران خليل جبران مي گويد:

    تنها عشق و مرگند که همه چيز را متحول مي کنند.

    و اين طور هر شاعري مي آيد تعريف هايي از عشق مي کند و باز هم تعريف عشق تکميل نشده است .

    اما مي توان محورهاي عشق رامشخص کرد، عشق از جانب عشق مطلق ( خداوند ) آغاز مي شود واز آنجا به مخلوقش مي رسد و بهترين مخلوقش ، انسان، عشق را از جانب ذات مطلق دريافت مي کند وآن را با عشق ضعيفش منعکس مي کند به عشق مطلق (خداوند) ودر اين جا عشق دوطرفه اي برقرار مي شود خداوند و انسان هر دو عاشق و معشوق و چون نور عشق مطلق (خداوند) به تمام هستي منعکس مي شود پس عشق بين هستي هم برقرار مي شود و همچنين استدلال مي کنيم دوست معشوق دوست عاشق هم هست يعني عشق معشوق ؛ عشق عاشق هم هست و لازمه پايدار ماندن و تکامل عشق دو عاشق يا عاشق و معشوق رسيدن به يک عشق است ودر اين جا مثلث عشق تشکيل مي شود و به بياني ساده تر اضلاع اين مثلث را خداوند ، هستي ، بين هستي تشکيل مي دهند و اگر ما ازعشق ديگر موجودات ياد نيکنيم که بحث آن طولاني مي شود و از کل هستي که در بست انسان مي باشد و همه هستي در جهت تکامل انسان است ،فقط انسان را مورد توجه قرار دهيم مي شود گفت که اضلاع عشق را خداوند ، انسان و بين انسان تشکيل مي دهند.

    پس خداوند به انسان عشق مي ورزد و انسان به خداوند عشق مي ورزد و از آنجا انسان آن عشق خداوندي را بين انسانها منعکس مي کند و به هم نوعش عشق مي ورزد به قول سعدي انسانها اعضاي يکديگر مي شوند . خدمت به مردم ، همدردي با مردم صلح؛ آزادي و همه زيبايي هاي انسان از اين عشق گرفته شده اند . که اين عشق عبادت است . و قويترين نمونه عشق انسان به انسان عشق مرد به زن و برعکس است که حوادث و داستانهاي اين عشق خاطرات خوش زندگي بشر بوده است و تا همين حالا هم قسمت عظيمي از کتابهاي داستان و فيلم نامه ها به تصوير کشيدن عشق مرد و زن بوده است .

    اين عشق سه حرفي تشکيل يک سه ضلعي مي دهد نکته جالب اين که عدد سه هميشه براي بشر مقدس بوده و پر کاربرد بوده است و مردم آن را عدد سعد پنداشته اند که عشق هم از سه بي نصيب نبوده است .

    + الهه السادات 
    سلام اين مطلب را هم من ميگذارم: عشق رازي است مقدس. براي کساني که عاشقند، ‌عشق براي هميشه بي‌کلام مي‌ماند؛ اما براي کساني که عشق نمي‌ورزند، ‌عشق شوخي بي‌رحمانه‌اي بيش نيست. شنيدن استعدادي عظيم است. همگان از استعداد شنيدن برخوردار نيستند. معدودي از افراد واجد اين موهبتند. سخن گفت آسان است، اما شنيدن بسيار دشوار. كساني كه گوش مي‌سپارند، بدون آنكه قضاوت كنند، بدون آنكه ارزيابي داشته باشند، بدون آن كه كسي را محكوم كنند، اين گونه شنيدن معجزه است. چنين افرادي سكوتي مقتدر، روحي شگرفت، و زيبايي‌هاي دروني بسيار لطيفي دارند. به قول بزرگي خداوند به انسان دو گوش عطا كرده و يك دهان كه دو بشنود يك بيش نگويد. چرا كه سخن را اگر رهايش كنيم لجام گسيخته ميشود و به هر جا كه بخواهد مي‌تازد و هر آنچه كه باعث كدورت، نحوست، و حتي جدالهايي بس بزرگ ميشود از سخن بر مي‌خيزد. تمرين شنديدن انسان را به سوي فرهيختگي سوق مي‌دهد . موفق باشيد.
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از متن زيبايتان. موفق باشيد

    سلام

    چرا من همچنان بي پاسخ موندم؟

    ياد و خاطره شهيد دکتر چمران گرامي باد.
    -----------------------------------
    اين بار يه مسابقه
    يا علي

    پاسخ

    با عرض سلام مجدد؛ لينك تان اصلاح شد. موفق باشيد

    سلام خيلي كامل و گويا بود با يك جمع بندي عالي.

    اگر در مورد هر قسمت مثل عشق الهي يك بيت شعر مي آوردين بهتر بود كه كار سختي هم نبود.

    اگه ممكنه هروقت آپ مي كنيد خبر بدين.

    با عرض معذرت لينك من رو با يه اشكال كوچولو وارد كردين كه اشتباه شده.

    من هم با «عجايب قريب» و «خبرچين» به روزم.

    يا علي

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ اينم چند بيت شعر به افتخار شما : از صداي سخن عشق نديدم خوشتريـادگـاري كه در اين گنبد دوّار بماند عاقلان نقطه پرگــآر وجودند، ولي عشق داند كه در اين دايره سرگردانند

    ضمن عرض سلام و تسليت

    به نظر من سيره شهدا بهترين الگوي عاشق شدن است.

    خاك پاي عاشقان زهرا سلام الله عليها توتياي چشمانم.

    منتظرم

    يا علي

    با سلام...

    مطلبتان در باره ي عشق زيبا بود

    يك وبلاگ طلبگي ديگر هم هست كه جمعي طلبه ي مشهدي مي نويسند و من مرتب آنجا مي روم ...

    گمان كنم شما و ساير دوستان سري بزنيد، از نوشته هاي جالبشان لذت ببريد ...

    هميشه عاشق باشيد ...

    + خبرنگار خبرگزاری رسا 
    با سلام
    بنا داريم درباره تبليغ، وبلاگ نويسي و آثار ان با طلاب وبلاگ نويس مصاحبه داشته باشيم. در صورت تماسل به انجام مصاحبه، براي هماهنگي و شيوه آن با شماره زير تماس بگيريد.
    09127484667
    با تشکر -منتظر تماس شما هستيم - التماس دعا

    عشق اين روزا يه بازي شده

    مثل يه توپ تو دست اين و اون اسير شده

    عشق وسيله شده

    يه راه خوب واسي هوس شده

    عشق بازيچه شده

    واسي خنده ميون آدما پيدا شده

    انسان هميشه طالب آن چيزي هست كه ندارد .... وقتي همان چيز را دارا شد برايش دلزدگي پيدا مي شود؛ چرا؟!
    اين مسيله يك امر غير طبيعي بنظر مي رسد اما آنهايي كه دقيق تر در اين مسيله فكر كرده اند آن را حل نموده اند. گفته اند: انسان آنچنان موجودي است كه نمي تواند عاشق محدود باشد نميتواند عاشق شي فاني باشد؛ انسان عاشق كمال مطلق است
    ..... (استاد شهيد)
    سلام مثل هميشه به موضوع جالبي و به نحوي شايسته پرداختين چند پست قبل موضوع وبم همين بود اما با نگرشي ديگر. موفق باشيد و التماس دعا
    سلام دوباره مطلبي هم من اضافه ميکنم شايد براي شما هم مفيد باشه با نشاني سايتش. وقتي عشق به فردا موکول مي شود موضوع: شعر و ادب بهبهان » دفتر عشق ابراز کردن عشق براي بيشتر مردم همانند کتابي است که در نظر دارند بعد ها بخوانند ، يا مثل تلفني است که بعداً مي خواهند بزنند يا نامه اي که زماني ديگر خواهند نوشت.نيت مان خالص است ، عزممان جزم است ، ولي هميشه دليلي منطقي براي اقدام نکردن داريم.لابد هنوز وقتش نرسيده ، يا حالش نيست يا کارهاي مهمتري وجود دارد يا کواکب اجازه نمي دهند يا فلان و بهمان...!چنين است که روزها همه با فرصت هاي از دست رفته و به تأخير افکندن ها سپري مي شود و از عشق ، که اين همه بدان نياز منديم ، خبري نيست. بعضي کارها را به هيچ رو نبايد به فردا موکول کرد.کودکي که دوان دوان به طرفمان مي آيد تا در آغوشش بگيريم و از او تعريف کنيم ، همين الان به آن نياز دارد ، نه در زماني که براي ما مساعد است.دوستي که به شانه هايت محتاج است تا دمي گريه کند ، نمي تواند در انتظار فرصت مناسب تري بماند.کسي که مي خواهد دوباره مطمئن شود دوستش داريد ، نبايد به اميد فردا رها کنيد.عشق تعهدي است که اطمينان مي دهد هر وقت به آن نياز داشتي ، در کنارت هستم.اين فکر که بعضي زمان ها براي عشق مناسب تر است ، براي خيلي ها يک عمر پشيماني باز آورده است.هيچ چيز نمي تواند جبران کننده لحظه اي باشد که عشق ما طلب شده است و ما بي پاسخ از کنار آن گذشته ايم. کسي که فرصت برآوردن نياز ديگري را از دست ميدهد ، يکي از غني ترين تجربه هايي را که در زندگي ارائه مي کند از دست داده است. "پالي تکست" حالا که مطلب بالا رو خونديد ، يه شعر هم از حميد مصدق شاعر تواناي کشورمون در زير براتون گذاشتم هرگز من تمنا كردم كه تو با من باشي تو به من گفتي هرگز هرگز پاسخي سخت و درشت و مراغصه اين هرگز كشت التماس دعا
    + الهه السادات 
    سلام بهتون ايندفعه هزاربار تبريک ميگم واقعا بحث خوبي را انتخاب کرديد و در موردش گفتيد که من هم يک موردي از يکي از دوستانم ميگم که به من گفت عاشق کسي بشو که لياقتش را دارد و به نظر خودم هيچ عشقي بالاتر از عشق به خدا نيست و بهتر. موفق باشيد.
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ بايد عرض كنم كه عاشق خدا كسي است كه قلب و جانش مسخّر و مطيع خدا باشد. تا رماني كه از خود پرستي و هواپرستي بيرون نيامديم و دل و جان را به خداي تعالي نسپرديم، به ناحق لاف دوستي مي زنيم.تا تو در بند خويشتن باشي عشق بازي دروغ زن باشيعاشق آيينة صفات معشوق و جلوة اخلاق واوصاف او است.عاشق خدا، در آغاز بادي او را بشناسد و بنگرد مطلوب و خواست او چيست؟ او چه چيزي را مكروه مي دارد و از چه كاري و اخلاقي بدش مي آيد؟ حركت در مسير خواستة محبوب است كه فاصله ها را كم مي كند و حصار هجران و دوري را بر مي دارد و عاشق را به وصال معشوق مي رساند.اطاعت و عبوديت است كه انسان را به رتبة عشاق حقيقت نايل مي گرداند.چگونه مي توان بدون عشق به عبادت عاشق معبود گشت؟ امام صادق(ع) مي فرمايد: "افضل الناس من عشق العباده و عانقها؛6 برترين مردم كسي است كه به عبادت عشق بورزد و با عبادت معانقه نمايد و ملازم آن باشد".امام سجاد(ع) مي فرمايد:‌ "العبوديه جوهرهٌ كنهها الربوبيّه؛ بندگي گوهري است كه باطنش خدايي و خداوندگاري است".چرا در تشهد نماز، ابتدا شهادت به عبوديت خاتم الانبيا مي دهيم، سپس رسالت او را گواهي مي كنيم؟ مي گوييم " و اشهد أنّ محمّداً عبدُهُ و رسولُه" چون شرف نبي مكرّم در بندگي او بود.آيا نخوانده اي آن آيه از قرآن را كه شيطان در مقابل بندة خدا اظهار عجز و ناتواني مي كند و مي گويد: به عزتت سوگند! كه تمام انسان ها را گمراه خواهم كرد،‌ مگر بندگان مخلصت را؟ يعني آنان كه دل از غير بريدند و براي تو خالص گشتند. مخلص آن بندة عاشقي است كه هر دو عالم را يك باره از دل برون كرده،‌ تا غير او را نبيند و محبّتِ هيچ چيزي حتي بهشت در دل او نباشدبا استفاده از آرشيو واحد پاسخ به سوالات ديني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: http://www.pasokhgoo.ir
       1   2      >