پيام
+
[تلگرام]
هو العليّ
قصيد ملامهرعلي تبريزي خويي(متوفي.1262ق)
ها علىٌّ بَشَرٌ كَيفَ بَشَر
ربُّهُ فيهِ تَجَلّى وَ ظَهَرَ
بدان كه على بشر است، اما چگونه بشرى است؟،
بشرى است كه آثار قدرت پروردگارش در وجود او آشكار و نمايان شده است.
عِلَّةُ الكَونِ وَ لَولاهُ لِما
كانَ لِلعالَمِ عَينٌ وَ اَثَر
آن حضرت علت غائى آفرينش است كه اگر او نبود،
براى عالم واقعيت و اثرى نبود(خداوند بخاطر او عالم را بوجود آورده است.
وَ لَهُ اَبدَعُ ما تَعقِلُهُ
مِن عُقُولٍ وَ نُفُوسٍ وَ صُوَرٍ
و آنچه را كه تو از عالم عقول و نفوس و صور(عوالم سه گانه خلقت كه در طول هم قرار گرفته و عبارتند از عالم عقل و مثال و ماده) تعقل و انديشه كنى،
براى وجود او ابداع شدهاند.
فَلَكٌ فى فَلَكٍ فيهِ نُجُومٌ
صَدَفٌ فى صَدَفٍ فيهِ دُرَرٌ
فلكى است در داخل فلكى و داراى ستارگان است
و صدفى است در داخل صدفى و داراى گوهرهاى درخشانى است(آن حضرت محاط در اوصاف پيغمبر اكرم است و ائم ديگر هم از وجود او پديد آمدهاند).
ما رَمى رَميةً اِلّا وَ كَفى
ما غَزا غَزوَةً اِلّا وَ ظَفَرَ
تيرى نيانداخت جز اينكه آن تير براى هلاك دشمن كافى شد،
و به جنگى وارد نشد جز اينكه از آن پيروز در آمد.
اَغمَدُ السَيفِ مَتى قابَلَهُ
كُلُّ مَن جَرَّدَ سَيفٌ وَ شَهَرَ
تمام شمشيركشان موقع مقابله با او(براى اينكه عرض اندام نكنند از ترس وى)،
شمشيرشان را غلاف ميكردند.
اَسَدُ اللّهِ اِذا صالَ وَ صاحَ
اَبُوالاَيتامِ اِذا جادَ وَ بَرَّ
موقعي كه حمله ميكرد و صيحه ميزد شير خدا بود،
و در موقع بخشش و احسان پدر يتيمان بود.
حُبُّهُ مَبدَءُ خُلدٍ وَ نِعَمٍ
بُغضُهُ مَنشَأُ نارٍ وَ سَقَرَ
محبت و دوستى آنحضرت سرچشم بهشت و نعمتهاى بهشت است
و دشمنى او منشاء آتش دوزخ و جهنم است.
هُوَ فى الكُلِّ اِمامُ الكُلِّ
مَن اَبُوبَكرٍ وَ مَن كانَ عُمَرَ؟
او در تمام عالم پيشواى همه، پس از رسول اكرم صلىاللّه عليه وآله است
ابوبكر و عمر كيستند كه با او لاف برابرى زنند؟
لَيسَ مَن اَذنَبَ يوماً بِاِمامٍ
كَيفَ مَن اَشرَك دَهراً وَ كَفَرَ؟
كسى كه يكروز هم مرتكب گناه شود، شايست امامت نيست،
پس چگونه شايسته آن مقام باشد كسى كه يك عمر در شرك و كفر بوده است(امام بايد معصوم و منتخب از جانب خدا باشد).
خَصمُهُ اَبغَضَهُ اللّهُ وَ لَو
حَمِدَ اللّهَ وَ اَثنى وَ شَكَرَ
دشمن آن حضرت مبغوض خدا است،
اگر چه خدا را ستايش كند و ثنا گويد و سپاسگزار باشد.
مَن لَه صاحِبةٌ كَالزَّهراءِ
اَو سَليلٍ كَشَبيرٍ وَ شَبَّرٍ
جز على كيست كه زوجهاى چون زهرا عليهاالسلام
يا فرزندانى مانند حسين عليهماالسلام داشته باشد؟
عَنهُ ديوانُ علومٍ وَ حِكَمٍ
فيهِ طُومارُ عِظاتٍ وَ عِبَرٍ
ديوان علوم و حكمتها از آنحضرت است
و طومار موعظهها و پندها در نزد اوست.
بُو تُرابٍ وَ كُنُوزِ العالَمِ
عِندَهُ نَحوُ سُفالٍ وَ مَدَرٍ
آنجناب خاكنشين بود و(اعتنائى بهدنيا نداشتبهطوريكه)
گنجهاى عالم(شمشهاى طلا) در نزد او بهمنزل سفال و كلوخ بود.
وَ هُوَ النُورُ وَ اَمَّا الشُّرَكاءُ
كَظِلامٍ وَ دُخانٍ وَ شَرَرٍ
و او نور خالص است و اما کساني که در دشمني با او با هم شريکند،
مانند ظلمت و دود و اخگرهاي آتشند.
اَيُّهَا الخَصمُ تَذَكَّر سَنَداً
مَتنُهُ صَحَّ بِنَصٍّ وَ خَبَرٍ
اي كه مخالف امامت او هستى بياد آر سند آن روايتى را(در غدير خم) كه
متن آن بنابه روايات و اخبار شما هم صحيح است.
اِذ اَتى اَحمَدُ فى خُمِّ غَديرٍ
بِعَلِىٍّ وَ عَلَى الرَّحلِ نَبَرَ
موقعي كه در غدير خم پيغمبر صلّىاللّه عليه وآله على عليهالسلام را آورد،
بر جهاز شتران(عوض منبر) بالا رفت.
قالَ مَن كُنتُ اَنَا مَولاهُ
فَعَلِىٌّ لَه مَولاً وَ مَفَرٍّ
و فرمود: من بر هر كس از نفس او اولى به تصرف هستم
اين على بر او اولى به تصرف و پناهگاه است.
قَبلَ تَعيينِ وَصىٍّ وَ وَزيرٍ
هَل تَرى فاتَ نَبِىٍّ وَ هَجَرَ؟
هيچ پيغمبرى را ديدهاى كه پيش از تعيين وصى و جانشين وفات يابد و يا هجرت كند؟
مَن اَتى فِيهِ نُصُوصٌ بِخُصُوصٍ
هَل بِإِجماعِ عَوامٍ يُنكَرُ؟
كسى كه در شأن او نصها و روايات مخصوصى آمده باشد
آيا ميتوان با اجماع مشتى عوامالناس منكر او شد؟
آيَةُ اللّهِ وَ هَل يُجحَدُ مَن
خَصَّهُ اللّهُ بِآىٍ وَ سُوَرٍ؟
على عليهالسلام آيت عظماى خداست آيا كسى را كه،
خدا براى او آيهها و سورههائى اختصاص داده است، انکار ميتوان کرد؟
وُدُّهُ اَوجَبُ ما فِى القُرآنِ
اَوجَبَ اللّهُ عَلَينا وَ اَمَرَ
دوستى آنحضرت واجبترين امرى است كه در قرآن آمده،
و خداوند آن را به ما امر فرموده است.