• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : نماد محبت و احسان
  • نظرات : 0 خصوصي ، 24 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + الهه السادات 
    سلام بهتون تبريک ميگم بهترين موضوع را مطرح کرديد اخه واقعا به روز هستش فقط اگر ميشه در اين مورد بيشتر بگيين مخصوصا اختلافات خانواده ها با فرزندان در مورد خيلي موارد که انها به گذشته سير ميکنند و ما به روز و منظور اينکه قبول ندارند بالاخره فرزندشان يکروزي عوض ميشود و همش فکر ميکنند هنوز رفتارش مثل کودکي و نوجواني اوست و ممکن است در جواني يک روزي تغيير کنند و ديگر مثل گذشته نباشند و اينکه هميشه احتياج به محبت و نوازش خانواده دارند ولي در هر سني روشش فرق ميکند و همينطور خانواده ها که هميشه احتياج به محبت دارند مخصوصا زماني که سنشان بالا ميرود و رفتارشون زماني که ناتوان ميشوند مثل بچگي خودمان ميشوند و من خودم هم از يه مورد خيلي بدم مياد و اينکه پدر و مادر را با تو صدا ميزنند نه شما درست ادم بايد با خانوادش مثل دوست باشد و همينطور برعکس ولي به نظر من دليل نميشه که با تو صداشون کرد و اگر بگوييم شما همين خودش يکطور احترام گذاشتن به خانواده است. موفق باشيد.
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ در خصوص اختلافات خانواده ها با فرزندان، از روايات معصومان استفاده مي‌شود كه والدين چه مؤمن باشند و چه كافر و چه نيكوكار و چه معصيت كار بايد مورد احترام قرار گيرند و استثنا بردار نيست. امام‌رضا(ع) مي‌فرمايد: "نيكي به والدين واجب است گرچه مشرك باشند، ولي در معصيت خدا نبايد آنان را اطاعت كرد".[6]قرآن مجيد تنها در يك مورد مخالفت با پدر و مادر را جايز دانسته و آن صورتي است كه پدر و مادر فرزند را به شرك فرا خوانند، ولي در ساير موارد به رفتار پسنديده توصيه نموده است.[7]امام باقر(ع) مي‌فرمايد: "سه چيز است كه خداوند دربارة آن‌ها براي مخالفت رخصت نفرموده است: رد امانت به نيكوكار و بد كردار،‌ وفا به پيمان نسبت به نيكوكار و بدكردار و خوش رفتاري با پدر و مادر، نيكوكار باشند يا بد كردار".[8]البته احترام گذاشتن به پدر و مادر به معناي قبول همة نظريات آنان نيست.فرزند مي‌تواند با رعايت ادب و متانت و حفظ جايگاه پدر و مادر نظر خود را در موضوعات مختلف بيان كند و از منطق خود دفاع نمايد. والدين نيز نبايد توقع داشته باشند كه فرزندشان هميشه پيرو نظريات آن‌ها باشد. مهم حفظ حدود و رعايت تواضع و فروتني است. هرگز قرآن و روايات معصومان از فرزندان نمي خواهد در بست تمام نظريات پدر و مادر را بپذيرند، بلكه آية‌"فبشّر عباد الّذين يستمعون القول فيتبعون احسنه".[9] بندگاني را بشارت مي‌دهد كه سخنان را مي‍‌شنوند و بهترين را انتخاب مي كنند، فرزندان را نيز در بر مي گيرد. فرزندان بايد از جدل و بحث هاي بيهوده كه ممكن است به تيرگي روابط و موجب ناراحتي پدر و مادر بيانجامد، اجتناب ورزند، يعني براي پدر و مادر حريم قائل شوند.در هر حال دو مسئله وجود دارد: يكي احترام به پدر و مادر كه هميشه بايد باشد و دوم اطاعت از آنها كه اين هميشگي نيست. اطاعت از آن‌ها در كارهاي خوب، حتي در كارهاي مباح است، اما اطاعت از آن‌ها در كارهاي گناه و يا آنچه به نفع و مصلت واقعي شخص نيست، لازم، بلكه جايز نيست. [6]عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 124.[7]لقمان(31) آيه 15.[8]اصول كافي، ج 3، ص 236.[9]زمر (39) آية 18.با استفاده از آرشيو واحد پاسخ به سوالات ديني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: http://www.pasokhgoo.ir