سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
دسته بندی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان













اشتراک
 
موسیقی وبلاگ
یاهو
داغ کن - کلوب دات کام
ارزش تفکر
پیامبر اکرم (صلّی ‌الله ‌علیه ‌وآله وسلّم):
رَکعَتانِ خَفیِفَتانِ فی تَفَکُّرٍ خَیرٌ مِنْ قِیامِ لَیلَةٍ.
دو رکعت نماز کوتاه ولی با تفکر، بهتر از یک شب به عبادت ایستادن است.
وسائل الشیعه، ج 4، ص688


کلمات کلیدی : آسیب شناسی روابط دختر و پسر
نویسنده: حسین(شنبه 87/5/12 :: ساعت 12:24 صبح)

داغ کن - کلوب دات کام

به نام خدا و با سلام و احترام؛ همونطور که قول داده شده بود، هم اینک توجه شمارو جلب میکنیم به قسمت آخر سریال سه قسمتی‏مون با عنوان: ارتباط فرزندان با والدین و بالعکس!

 ...  "بله حتماً همینطوره! هیچ پدر و مادری جز صلاح بچشو نمی خواد... می دونم که خیلی براش زحمت کشیدید... می دونم که با خون دل بزرگش کردید ... مسئله اینه که تو تربیت بچه ها گاهی مسائل خیلی ریزی وجود دارن که ممکنه ازشون غافل باشیم ... بله! می گم خدمتتون ... آخه اینجوری که نمیشه! بهتره تشریف بیارید مدرسه حضوری صحبت کنیم ... بله من در خدمتم ... خواهش می کنم ... بله خوبه ... خواهش می کنم ... خدانگهدار ."! تلفنش که تموم شد رفت پشت میزش نشست و مدتی فکر کرد، بعد شروع کرد به نوشتن؛ مدام از تو قفسه کتاب برمی داشت و نگاه می کرد و یه چیزایی می نوشت؛ من حدس می زنم تو مدرسه یکی از شاگرداش تو دردسر افتاده؛ وقتی کارش تموم شد رفتم تو اتاق و ازش پرسیدم : چی می نوشتی ؟! گفت حرفایی که به اون بنده خدا می خوام بگمو آماده می کردم؛ می خوای یه نگاه بندازی ؟ گفتم با کمال میل ! و شروع کردم عبارات زیر رو خوندن ...

ده عامل ضعف و کاستی تربیت دینی:

1. وقتی روش و محتوای چیزی که می خواهیم به بچه یاد بدهیم با سطح فهم آنها متناسب نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسیم . باید در هر مرحله سنی ، روی مسائل خاصی کار کنیم پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم ) می فرماید : « فرزندان هفت سال بازی می کنند، هفت سال خواندن و نوشتن می آموزند و هفت سال سوم را به آموختن آموزه های دینی در باره ی حلال و حرام می گذرانند 1.»

2. اگر 7 سال اول زندگی بچه ها آزادی های لازم برای بازی و خودشناسی و برآورده کردن خواسته ها به آنها ندهیم بعدها به مشکل برمی خوریم . امام صادق (علیه السلام ) از قول امام صادق می فرماید : « فرزندان تا هفت سال آقا و بزرگند2» بهتراست در این سن به جای امر و نهی و تحکم به بچه ها اجازه بدهیم تا حد امکان کنجکاوی هایشان ارضا شود و در مورد خوبی و بدی که البته شناخت درستی از آن ندارند تجربه کسب کنند .

3. همان قدر که محدود کردن بیش از حد بچه مشکل آفرین است آزادی زیاد و سهل انگاری در مراقبت و رسیدگی به آنها هم می تواند نتایج نامطلوب زیادی داشته باشد. امام علی (علیه السلام ) در نامه ای به امام حسن (علیه السلام ) می فرماید: «دغدغه تربیت تو همه ذهن و دل مرا پر کرده است چون دوستت دارم و مهرت در جانم نشسته است3»

4. رفتار غیر دوستانه و تحکم آمیز با نوجوان بدون شک آثار مخرب زیادی روی شخصیت او و نیز رابطه والدین و نوجوان می گذارد . امام علی(علیه السلام ) می‌فرماید: «دل های آدمیان دارای گرایش ها و روی آوری و روگردانی است؛ پس زمانی خود را به کاری وادارید و چیزی را بر خود هموار کنید که آن را دوست داشته باشید و دل شما به آن گرایش یافته باشد. همانا دل وقتی بد داشت نابینا می گردد 4‏»

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : آسیب شناسی روابط دختر و پسر
نویسنده: حسین(شنبه 87/4/8 :: ساعت 10:34 عصر)


داغ کن - کلوب دات کام

 به به! مبارکه! واقعا تبریک می‌گم خدا زیر سایه پدر و مادر حفظش کنه خیلی بچه دوست داشتنییه! بله خوب بالاخره وقتی بچه تازه به دنیا می یاد همه ما از این حرفا می زنیم و خیلی هم خوبه ولی کافی نیست! کارهای مهمتر از تبریک گفتن هم وجود داره. از همین حالا باید زمینه رو برای تربیت دینی نوزاد ایجاد کنیم. مثلا واقعا جای تاسفه اگر یادمون بره تو گوش چپ و راست نوزاد اذان بگیم. پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله وسلّم) می‌فرماید:«اگر کسی در اولین روزتولد نوزاد، در گوش راست و چپ وی اذان و اقامه بگوید، آن نوزاد از دستبردهای شیطان مصون خواهد بود1.» حالا مصونیت از دستبردهای شیطان یعنی چه ؟ یعنی احتمال اینکه کفر و شرک و این جور چیزای ناجور به دلش راه پیدا کنه کمتر می شه. 

به‏به! چه عالی! اذان هم که تو گوشش گفته شد. بهتره یه خورده آب فرات یا تربت امام حسین (علیه السلام) هم بهش بدیم. این کار هم خیلی سفارش شده و تاثیرات مثبت زیادی روی روح و جسم فرزندمون داره که از مهم ترین اونها افتادن محبت اهل بیت تو دل بچه است. لباسی هم که به تنش میکنین مهمه داره؛ در روایتی اومده که:«نخستین روزی که امام حسن مجتبی(علیه السلام) متولد شد، او را در پارچه زرد رنگی پیچیدند. همین امر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله وسلّم) را ناراحت کرد و ایشان بی درنگ فرمود: چرا نوزاد را در لباس سفید نپوشاندید2؟!» 

راستی گفتید اسم این کوچولو چیه؟! چون اسم هم خیلی مهمه.  اسم هر آدمی نماد هویت اون شخصه و حتی دخالت زیادی تو برداشت شخص از خودش داره. از این گذشته اسم آدم تا قیامت باهاشه حتی تو روایات داریم که روز قیامت هم آدم ور با اسم دنیایی خودش صدا می‌زنن و مسلماً وقتی اسم فرد بزرگی روی ما گذاشته بشه خود این می تونه مارو برای فراگرفتن خوبی های اون آدم بزرگ تحریک کنه. امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «نخستین نیکی پدر و مادر به فرزندشان، نام نیکویی است که برای وی برمی‌گزینند2.» حالا که اسم به این قشنگی براش انتخاب کردیم بهتره دقت کنیم که هیچ وقت اسمشو سبک صدا نکنیم و در ضمن خداوند متعال می‌فرماید: «ولا تنابزوا بالألقاب» راستی خیلی خوبه که براش از همین حالا صدقه بدیم؛ یا اگر تونستم عقیقه کنیم تا انشاالله خدا همیشه نگهدارش باشه‌!

ادامه ...

کلمات کلیدی : آسیب شناسی روابط دختر و پسر
نویسنده: حسین(دوشنبه 87/3/13 :: ساعت 1:50 صبح)


داغ کن - کلوب دات کام

سلام خدمت دوستان عزیز ! بحث این پست راجع به اونایی هست که با اولاد دار شدن به مقام پدری و مادری رسیدن! یا تصمیم دارن و منتظر پدر و مادر شدن هستن‌! درواقع بحث این دفعه و انشاء الله چند پست دیگه، راجع به اینه که چه کنیم تا بچه‌های صالح و سالمی داشته باشیم؟ حتما همه دلشون می خواد بچه های سالم و صالحی داشته باشن اما گاهی به نظر می رسه سالم نگه داشتن بچه ها خیلی راحت تر از صالح نگه داشتنشونه‌! تو این مسئله که از چه زمانی اقدام به تربیت دینی بچه ها کنیم بین کارشناسا، روانشناسا و ... اختلافه، ولی می شه گفت بهترین زمان کار کردن روی تربیت بچه ها قبل از تولده؛ عجیبه نه‌؟! البته راهکارهای خیلی خوبی برای این کار وجود داره . می خواهید بدونید ؟ با ما همراه باشید‌.‏

از زمینه سازی های قبل از تولد شروع می کنیم‌. یکی از تاثیرگذار ترین مسائل روی بچه ها خود پدر و مادر ها هستن پس هرکس به داشتن یه فرزند صالح اهمیت می ده در درجه اول باید سعی کنه همسر صالحی انتخاب کنه‌. فکر می کنم در این زمینه یک حدیث از پیامبر دنیا و آخرتمونو کفایت کنه‌!: «‏بکوشید همسران هم سطح و هم شأن را برای خود انتخاب کنید و برای پرورش و رشد نطفه های خود بهترینها را برگزینید. » 1 به طور کلی برای انتخاب شوهر به سه ویژگی تقوا‌، امانتداری و اخلاق از همه بیشتر تاکید شده و برای زن به اصالت خانوادگی و شجاعت و نداشتن کمبودهای شناختی و ذهنی و ... بیشتر تاکید شده و  از این نکته می شه نتیجه گرفت که بچه ها صفات عاطفی و شناختی رو بیشتر از مادر به ارث می‌برن و صفات اخلاقی رو از پدر‌.

مرحله بعدی توجه به آداب اسلامی در آمیزشه‌؛ در دین ما آداب بسیاری در مورد زمان ، مکان و کیفیت حالات جسمی و روانی افراد موقع آمیزش به خاطر تاثیرات عمیق آون روی فرزندان توصیه شده و این آداب آنقدر مهمّ‌اند که حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله وسلّم) در مورد اونها به امیرالمومنین (علیه السّلام) می فرماید: «مسائل مربوط به آمیزش را آنچنان که من برایت توضیح می‌دهم نگهدار، همان طور که جبرئیل به من آموزش داد و من آنها را حفظ کردم. »2 بالاخره آخرین مرحله تربیت قبل از تولد‌، دوران بارداریه3‌. در این دوران برای خوراکی که مادر می خوره‌، کارهایی که می کنه‌، چیزهایی که می بینه و میشنوه، همه و همه توصیه های زیادی شده که پایبندی به اونها بدون شک تاثیرات خودشونو روی بچه ها به خوبی نشون خواهند داد‌‌4‌؛ و اما برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد تربیت دینی بچه ها بعد از تولد در صورت تمایل پست‌های بعدی ما رو دنبال کنید!

ادامه ...

کلمات کلیدی : آسیب شناسی روابط دختر و پسر
نویسنده: حسین(دوشنبه 87/2/30 :: ساعت 12:43 صبح)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ