سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
دسته بندی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان













اشتراک
 
موسیقی وبلاگ
یاهو
داغ کن - کلوب دات کام

سلام! سال نو مبارک !  امیدوارم سال خوب و پربرکتی داشته باشیم و چشم‏مون به جمال نورانی حضرت ولی عصر (عج) روشن بشه ! همونطور که کم و بیش میدونیم ایرانیان باستان، ایام عید نوروز رو با شکوه زیادی همراه با راز و نیاز و دعا و مراسم ویژه در بهار (رستاخیز طبیعت) جشن می‌گرفتند. حالا ما چه برنامه ای برای ایام نوروز داریم ؟ سفری دورنی؟! ایرانگردی ؟ دور دنیا با اینترنت ؟!!! گردش در طبیعت؟ بازی و سرگرمی؟! شاید هم مثل بعضی پشت کنکوری ها سیری در کتابها ؟! خوبه در کنار همه اینها کمال استفاده رو هم از نعمت های طبیعی(آجیل و میوه و ...) ببریم !!! از شوخی گذشته چه طور میشه تفریحاتی خوب و سالم داشت؟ تا از ملالت کارهای یکنواخت و خسته کننده خلاص بشیم ؟ و زمینه استفاده از فعالیت ها برامون بیشتر فراهم بشه ؟

خوب حالا برای برای گرفتن جواب این سوالا سری به احادیث ائمه اطهار(ع)می زنیم . مثلاً در مورد استفاده از وقت امام رضا(ع) ساعات روز رو به چهار بخش تقسیم کرده اند: عبادت ، تأمین معاش، معاشرت با "دوستان مورد اطمینان !" تفریح و سفر؛ و فرمود: "از مسرت و نشاط ساعت تفریح، نیروی انجام وظایف، در ساعات دیگر را تأمین کنید". [1] و فرمود: "از لذایذ دنیوی حلال نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید، و از آن در امر اداره زندگی بهره گیرید".[2] پس تفریح ، اتلاف وقت، بی بند و باری و آلودگی به مفاسد اجتماعی نیست، بلکه در واقع عاملی برای جلوگیری از تبهکاری و ناهنجاری های اجتماعی و تأمین سلامت جسمی و روانیه . اما چه تفریحاتی ؟!

          مسافرت! حضرت علی(ع) فرمود:" برای نیل به تعالی از وطن خود دور شوید؛" "مسافرت پنج فایده داره: انبساط روح، تأمین معاش، علم آموزی، ادب آموزی و دوستی با خوبان.[3]" شرکت در اردوها که معمولاً جوانان با دوستان و همسالان خود در آن شرکت می کنن، از اهمیت ویژه ای برخورداره بشرطی که حد اقل یکی از این فایده ها از توش در بیاد.

در سفارشات پیامبر اسلام(ص) به علی(ع) آمده که: "سزاوار است انسان برای تفریح و جلب لذایذ مباح، مسافرت نماید. " و در جای دیگر فرمود: "مسافرت کنید تا سالم بمانید. "

کسانی که برای رفع خستگی به مسافرت میرن، از نشاط و شادابی بیشتری برخوردارن. سفر موجب آشنایی با محیط های مختلف اجتماعی، مشاهده مناظر متنوع طبیعی، باعث رفع خستگی و رشد فکری آدم میشه. نگید که اینارو همه میدونن و مشکل هزینه ها رو باید حل کرد! چرا که هستند بسیاری که فرهنگ استفاده صحیح از توان مالی رو ندارن!

ورزش! تو شرایط زندگی ماشینی علاوه بر جنبه تفریحی و نشاط، برای حفظ سلامتی ضرورت داره . شاید به همین جهت اسب دوانى و تیراندازى و شنا کردن از جمله ورزش هایى است که مورد توجه پیشوایان اسلام قرار گرفته. و پیامبر (ص)، شخصا در مسابقه اسب دوانى شرکت مى کردن و با اعطاء جوایز به این ورزش ها تشویق می فرمودن . فرهنگ ورزش و استفاده از تفریحات سالم باید از طریق متولیان مربوطه، ترویج بشه و افراد خیّرخواه و نیکوکار به تقویت این امور راهنمایی بشن.

مطالعه! اگر با ذوق و اشتیاق همراه باشه _ مثل مطالعه کتابهای درسی !! _ لذت بخش و نشاط آور میشه. امام علی(ع) فرمود: "با مطالب حکیمانه، نوین و شگفت، جان هاى خود را نشاط دهید زیرا روان هم مانند بدن خسته مى شود. "[4]

دید و بازدید! این یکی که معمولاً در رفت و آمدهای فامیلی، مخصوصا تو ایام نوروز صورت می گیره، موجب شادمانی می شه؛ امام صادق(ع) فرمود:‌" دید و بازدید، خانه ها را آباد و عمر را دراز ‌نماید، هر چند دوطرف از نیکان نباشند. " نظر روان شناسان اجتماعی هم اینه که حضور در صحنه اجتماع و معاشرت های جمعی، عامل مهم دوری از انزواگرایی و افزایش شادابیه . 

[1]   بحارالانوار، ج 75، ص 346.

[2] همان .

3 محمد تقی فلسفی، جوان، ج 1، ص 447.

وسائل الشیعه،‌ ج 15، ص 194   [4.



کلمات کلیدی : انسان و زندگی بهتر
نویسنده: حسین(دوشنبه 85/12/28 :: ساعت 12:10 صبح)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ