سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
دسته بندی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان













اشتراک
 
موسیقی وبلاگ
یاهو
داغ کن - کلوب دات کام

می گفت یاد خودم که می افتم مو به تنم سیخ می شه . انگار بیمار روانی شده بودم . از یه کار کسی تعبیر به خوبی با نیت درست نمی کردم ... حتی گاهی می دونستم طرفم کار درسته یا بی منظوره ولی ...

برای من تعریف کرد که مشکلشو با یه مرکز مخصوصی مطرح کرده و خلاصه حسابی بهش کمک کردن. بنده خدا حالا که فهمیده بوده بدگمانی گناه بزرگیه خیلی ناراحت و پشیمون بود .

فکر می کردم دست خودم نیس و نمی تونم فکرمو کنترل کنم ولی بهم گفتن ممکنه افکارم تخیلی و غیر اختیاری باشه که زود گذره و اثرات منفی نداره و ممکنه ناخوآگاه باشه ولی من هم تو دلم بهش شاخ و برگ بدم که این مثل دودیه که خونه رو کثیف می کنه ولی نمی سوزونه اما از همه بدتر اینه که هم به فکرمنفی بها بدی و هم به عمل برسونیش ...کاری که من می کردم همین آخریه .

این دوست ما که خصلت منفی بافیو بدگمانی دامن گیرش بوده با کمک راهنمایی هایی که بهش شده برام توضیح داد که این اخلاق بد چه بلاهایی سر آدم میاره .

امیرالمؤمنین(ع) می‏فرماید:"آفة الدّین سوء الظّن؛ بدگمانی آفت دین است". 1 و باز جای دیگه می فرماید : "بدگمانی کارها را خراب می‏کند و شرور را بر می‏انگیزد". 2 در مورد تاثیرش رو ایمان امام صادق فرموده : "آن که انسان برادر مؤمن خود را مورد سوء ظن قرار دهد، ایمان وی اندک اندک از او سلب می‏گردد، چنان که نمک در آب از بین می‏رود". 3 با توجه به حدیثی از امام علی باعث باطل شدن عبادت می شه  4 و آدم رو بیمار 5 و ترسو 6 می کنه و آخرین چیزی که الان تو ذهنمه اینه که آدم رو بی اعتماد می کنه و مانع اعتماد دیگران می شه 7 باور کن من همه این چیزهارو خودم تجربه کرده ام .

ازش خواستم حالا که تونسته خودشو اصلاح کنه بهم بگه چه طور تو این کار موفق شده .

خوب خیلی هم ساده نبود باید چند گامو طی می کردم . اول از همه کاری که می کردم و آثار زیان بار بیشمارشو خوب فهمیدم و درک کردم . مرحله بعد تقویت ایمان و اراده برای یاری گرفتن از خدا و داشتن انگیزه قوی برای ترک گناهم بود . به علاوه این طوری اخلاقم هم اصلاح می شد . وقتی خوب دل و جون به این موضوع دادم و آماده عمل شدم باید سعی می کردم با مسائل درست و منطقی برخورد کنم . منظورم اینه که بدون داشتن دلایل کافی کسی رو متهم به چیزی نکنم و از همه مهمتر و موثرتر اینه که کارهای دیگران رو به منظور خوب بگیریم . این حدیث از پیامبر خیلی رو من تاثیر گذاشت که فرموده : "برای کار برادرت عذری جستجو کن و اگر عذری نیافتی، برای آن عذری بتراش". 8 این سخن مولا هم خیلی جالبه  : "هرگز نسبت به سخنی که از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر، تا وقتی که می‏توانی محمل نیکی برای آن بیابی.9

به عنوان حسن ختام حالا خودم هم یه چیزی رو اضافه می کنم .

باید حواسمون جمع باشه که منظور از حمل کارهای دیگران به نیت خیر این نیست که سادگی به خرج بدیم و بی خودی همرو فرشته هایی بدونیم که آسمون دهن واکرده و پایینشون انداخته !

و در ضمن حتی اگه یه نفر خیلی مطمئن در مورد کسی چیز بدی به ما گفت این احتمالو بدیم که از نیت اون بنده خدا کج فهمی شده یا اینکه این آدم مطمئن یه خورده حسابی با هاش داشته ... بالاخره آدمیزادِ دیگه !

راستی یه چیزه کوچولوی دیگه : در مورد مسائل سیاسی نسبت به دشمن یا جایی که فساد و بدی به خوبی می چربه، دیگه دور از عقله که بخوایم به همه چیز و همه کس خوش بین باشیم .  نظر شما چیه ؟

[1] . غررالحکم، ج 3، ص 101.

[2] . همان، ج 4، ص 132.

[3] . بحارالأنوار، ج 72، ص 198.

[4] . غررالحکم، ج 2، ص 308.

[5] . میزان الحکمه، ج 5، ص 628.

[6] . غررالحکم، ج 5، ص 442.

[7] . میزان الحکمه، ج 5، ص 626.

[8] . بحارالانوار، ج 72، ص 197.

[9] . نهج البلاغه، صبحی صالح، قصار 360.



کلمات کلیدی : آسیب شناسی روابط دختر و پسر
نویسنده: حسین(شنبه 86/9/10 :: ساعت 3:46 عصر)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ