• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : وظايف اوليه والدين
  • نظرات : 0 خصوصي ، 17 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     

    سلام خسته نباشيد

    اميدوارم كه دراين راه موفق باشيد وباعث هدايت جوانان باشيد دراين دنيايي كه بيگانگان هزينه زيادي خرج مي كنند

    اميدوارم اين ارتباط ادامه داشته باشد

    باارزوي موفقيت فرزاد

    + اخبار حوزه 
    با سلام و احترام
    وبلاگ زيبايي دارين
    به ما هم سر بزنين خوشحال ميشيم
    www.hawzeh-news.blogfa.com

    سلام دوست عزيز

    از مطالب وبلاگتون نهايت استفاده رو بردم... وبلاگم جالب و خيلي خوبي داريد... من با اجازتون لوگوي شما رو در وبلاگم قرار دادم... خوشحال مي شم از وبلاگم بازديد كنيد

    موفق باشيد... خدانگهدار

    + سيد 

    اون من بودما

    لبگزه

    + سيد 

    سلام حسين عزيز

    خسته نباشيد و دستتون درد نکنه با اين توصيه هاي زيبايي که با اين قلم شيوا ببان ميکنيد

    من هم بروزم با سفري به گذشته

    سلااااااااااااااااااااااااام:

    ولادن بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) . بنيان گذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني و روز مادر بر شما مبارک.


    دخترانه هم به روز شد

    پاسخ

    به نام خدا و با سلام و احترام؛ ولادت بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها)، بنيان گذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني و روز مادر و روز زن، بر شما و همه دوستداران و علاقمندان به اولياء الهي مبارک!!!
    با عرض سلام خدمت دوست عزيز حسين آقا
    از اينکه لطف کرديد و پاسخنامه اي را با عنوان ( وظايف فرزندان در برابر والدين) براي اين حقير ارسال نموديد کمال تشکر را دارم.
    اميدوارم که هميشه يار و ياور ما جوانان کم تجربه باشد .
    و من الله التوفيق
    علي شايسته
    سلام خدمت دوست عزيز حسين آقا
    شما در اين متن کوتاه به مطالب زيادي اشاره نموديد که هر کدام از اين مطالب جايي بس تامل دارد. در اينجا از شما تقاضا دارم که در مورد وظايف فرزندان در برابر والدين مبحثي را باز کنيد.
    با تشکر
    پاسخ

    به نام خدا و با سلام و احترام؛ در مورد وظايف فرزندان در برابر والدين، امام رضا(ع) مي فرمايد: "نيكي به والدين واجب است گرچه مشرك باشند، ولي در معصيت خدا نبايد آنان را اطاعت كرد".(1)
    قرآن مجيد تنها در يك مورد مخالفت با پدر و مادر را جايز دانسته و آن صورتي است كه پدر و مادر فرزند را به شرك فرا خوانند، ولي در ساير موارد به رفتار پسنديده توصيه كرده است.(2)
    امام باقر(ع) مي فرمايد: "سه چيز است كه خداوند دربارة آن ها براي مخالفت رخصت نفرموده است: رد امانت به نيكوكار و بدكردار، وفا به پيمان نسبت به نيكوكار و بدكردار و خوش رفتاري با پدر و مادر، نيكوكار باشند يا بدكردار".(3)
    والدين وظيفه دارند بين فرزندان خود، بر اساس عدالت برابري رفتار كنند و هيچ گاه پسر را بر دختر يا فرزندي را بر فرزندان ديگر مقدّم ندارند، چنان كه از رسول اكرم(ص) روايت شده كه "پروردگار دوست دارد بين فرزندانتان عدالت را رعايت كنيد، حتي در بوسيدن آنان"(4)
    اما سرپيچي والدين از اين وظيفه، باعث نمي شود فرزندان مقابله مثل كنند و به پدر و مادر بي احترامي نمايند! البته مي توانند با رعايت ادب و متانت از برخورد آنان انتقاد كنند، ولي انتقاد، غير از توهين و بي ادبي است. به نظر قرآن پاسخ بدي را با خوبي بايد داد و هر كس مسئول عمل خود مي باشد.
    توجه داشته باشيد كه همة پدران و مادران، فرزندان خويش را دوست دارند و آنان را پارة تن خود مي دانند و روز و شب براي سعادت و خوشبختي فرزندان تلاش مي كنند. از منظر پدران و مادران خوشبختي و پيشرفت فرزندان، شيرين ترين ارمغان زندگي است.
    پدر و مادر از آغاز ولادت فرزند، در پي نگهداري، پرورش و تعليم و تربيت قدم بر مي دارند و رنج ها را به جان و دل مي خرند و خود را وقف او مي كنند، تا اين كه فرزندي صالح و شايسته به جامعة بشري عرضه كنند. حال براي نيل به اين هدف بايد به مسائل و ظرافت هاي تربيتي آگاهي داشته باشند. در غير اين صورت نتيجه معكوس مي شود. بنابراين، اولين قدم براي موفقيت در تعليم و تربيت فرزندان اين است كه پدر و مادر به مسائل تربيتي آگاهي لازم را داشته باشند، مثلاً بدانند كه تبعيض، محبّت بي جا، تشويق و توبيخ بي مورد چه پيامدهايي دارد و بايد از آن پرهيز نمود.
    نكته اي كه بايد فرزندان به آن توجّه داشته باشند آن است كه چه بسا اتفاق مي افتد، پدر و مادر با اعتقاد به اين كه حركت هاي تربيتي آنان از قبيل تنبيه، تشويق، محبت و ... نسبت به فرزندانشان عادلانه است (نه تبعيض آميز) رفتاري را بروز مي دهند، ولي فرزندان آن را با نگرشي كه دارند، رفتاري تبعيض آميز مي پندارند. عقيدة پدر و مادر رفتاري است عادلانه ولي احساس فرزند از آن تعبض آميز است. در اين صورت بايد فرزندان در قضاوت خويش تجديد نظر كنند. با عينك خوش بيني در رفتار پدر و مادر بيانديشند. بنابراين احساس تبعيض، هم ممكن است از ضعف تربيتي پدر و مادر باشد و هم ممكن است از برداشت نادرست فرزند باشد. حال اگر فرزند در قضاوت خويش تجديد نظر نمود و دقّت بيشتري به خرج داد و به اين نتيجه رسيد كه شعف از قضاوت خويش است، نه از پدر و مادر، در اين صورت از نگراني بيرون مي آيد و مشكل برطرف مي شود. نيز از رنج تبعيض و كم مهري پدر و مادر رهايي مي يابد. حال اگر در تجديد نظر باز به نتيجة اوّل رسيد، در اين صورت در پي پاسخ به اين پرسش باشد كه آيا پدر و مادر توجّه به تبعيض دارند، يا نه؟ اگر توجه ندارند، پس ناراحتي دليلي ندارد. مي توان به جاي احساس ناراحتي، به پدر و مادر كمك كرد و آنان را متوجّه كردارشان نمود. اگر توجه دارند، از خود سؤال كند كه مگر پدر و مادر سعادت فرزندانشان را نمي خواهند؟ پاسخ اين سؤال مثبت است. قطعاً پدر و مادر خوبي بچه هايشان را مي خواهند. ضعف در اين است كه آنان آگاهي لازم را در امر تربيتي ندارند، در اين صورت فرزند بايد به پدر و مادر كمك كند. به جاي ابراز ناراحتي، خود را با موقعيّت هماهنگ كند و از ضعف هاي پدر و مادر در گذرد، يا با لطايف خاصي به آنان بفهماند كه راه درست در امر تربيت فرزندان چنين است. گاهي هم برخي از كم لطفي هاي پدر و مادر جنبة واكنشي و تنبيه فرزندان دارد تا رفتارشان را تغيير دهند. اين دليل هم خوب است مورد بررسي قرار گيرد. *با استفاده از آرشيو مركز ملي پاسخگويي ديني؛ آدرس سايت:http://www.pasokhgoo.ir دوست عزيز چنانچه باز هم در مورد سوالي که طرح نموده ايد نياز به توضيح بيشتر بود در کلوب مرکز ملي پاسخگويي http://www.cloob.com/club/post/show/clubname/pasokh/topicid/1532236/wrapper/true در خدمتتان هستيم. همواره در پناه حق موفق باشيد.
    پي نوشت ها:
    1. عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 124.
    2. لقمان (31) آيه 15.
    3. اصول كافي، ج 3، ص 236.
    4. كنزالعمال، ج 16، ص 445.
    salam. age ye roozi madar shodam hatman karairo ke goftid njam midam.mer30
    بازم اومدم...پس پست جديد چي شد؟
    + سيد كاظم 
    سلام دست شما درد نكنه كه به يه موضوع حساس و كليدي پرداختي منم يه مطلب ميذارم تا اهلش بخونن و كمكي بشه؛ مؤثرترين راه براي انتقال ارزش‌ها و از جمله حيا و انضباط و بهداشت به فرزندان، از روش الگويي است، يعني پدر و مادر با رفتار و كردار خود فرزندان خويش را با اخلاق پسنديده و آداب زندگي آشنا كنند.
    كودك بيش از آن كه بشنود، مي‌بيند، زيرا كودك به ويژه در مسائل اخلاقي، بيش‌تر از گوشش. از چشم استفاده مي‌كند. امام علي(ع) مي‌فرمايد: "دل كودك همچون زميني خالي است كه هر بذري در آن پاشيده شود مي‌پذيرد"نهج البلاغه، نامه 31
    ايتارد، بنيان‌گذار روان‌شناسي باليني مي‌گويد: "ذهن كودكان مانند صفحه سفيدي است كه آماده نگاشتن تجارب محيطي است كه در آن زندگي مي‌كنند. اگر توقع داريم بچه‌ها تميز و مرتب باشند، بايد خودمان براي آنها مثال‌ها (الگوهاي) خوبي باشيم. بچه‌ها به كساني كه به ديگران نحوه رفتار كردن را گوشزد مي‌نمايند اما خودشان به آن عمل نمي‌كنند، اعتماد پيدا نمي‌كنند. والدين نه تنها يك الگوي خوب براي كودكان مي‌باشند، بلكه مشوق خوبي هم براي آن‌ها خواهند بود".
    براين اساس لازم است والدين از به زبان آوردن الفاظ زشت و ركيك جلوگيري كنند تا فرزندانشان با حيا باشند، نيز در روابط زناشويي نهايت دقت را مبذول دارند و فرزندشان را از دوستي با بچه‌هاي بدزبان باز دارند.

    در مورد پاكيزگي نيز اوّلاً به آن‌ها طريق صحيح مسواك زدن و صابون زدن را بياموزيد، ثانياً خود عامل به آن باشند و فرزندان را نسبت به اين امر تشويق نمايند.
    در مورد انضباط نيز اولاً خود منضبط باشند، ثانياً جاي خاصي براي قرار دادن لوازم و پوشاك فرزند قرار دهند تا كودك به آساني بتواند انضباط را رعايت نمايد.

    < language=java>

    سلام!

    مطالب جالب و زيبايي درفضاي مجازي نوشته ايد.

    با قدم سبز قلمت سري هم به «ثقلين» ما بزني، خوشحال مي شوم.

    نظرات شما باعث پربارتر شدن مطالب اين صفحه مي شود.

    در پناه حضرت حق موفق باشيد.

    سلام

    وبلاگتون خيلي مفيد و جالبه بهتون تبريك مي گم....موفق باشيد

    + مهشيد 

    سلام چرا فرزندان علي اسمشان ابوبكر و عمر و عثمان بوده است ؟

    پاسخ

    به نام خدا و با سلام و احترام؛ اين نامگذاري‏ها اشكالي ندارد؛ زيرا نه حاكي از تأييد خلفا است و نه چيز ديگر، چرا كه نامگذاري در هر اجتماعي، بسته به فرهنگ و سنت آن است. عرب‏ها براي خود يك سري نام‏هاي متداول داشته‏اند كه بعضاً "عَلَم" بوده و معناي خاصي نداشته و بعضي از آن ها معنا داشته مانند معاويه و حارث كه مربوط به فرهنگ آن زمان جامعه بوده است، كه از جمله آن: ابوبكر، عثمان، عمر، معاويه، عمر، يزيد و.... مي‏باشد اين اسامي در فرهنگ زمان امامان پيشين مطلوب و مرسوم بود و امروز هم در بسياري از كشورها و مناطق عرب نشين، اين اسم‏ها مورد پسند مردم است و مردم فرزندانشان را بدين گونه نامگذاري مي‏كنند. امامان‏عليهم‏السلام نيز طبق فرهنگ و سنت متداول زمان خويش براي فرزندان‏شان اسامي مي‏ناميدند. نه‏ نامگذاري اساي عمر، عثمان و معاويه دليل بر خوبي و تأييد خليفه دوم و سوم و معاوية بن ابي سفيان است. و نه اين اسم‏ها را بر فرزندان خود نگذاشتن دليل بر بدي و نشانه عدم تأييد، ليكن بعد از حادثه كربلا و ستم‏هاي‏ خلفا و بني اميه، فاصله فرهنگي بين شيعه و سني روز به روز بيشتر گرديد و رفته رفته در فرهنگ شيعه يك سري اسم‏ها رواج يافت و يك سري اسم‏ها از رونق افتاد. شيعيان در قرن دوم به بعد كوشيدند با نامگذاري فرزندان خويش به نام‏هاي پيامبر و اهل بيت و صحابه باوفايشان، به نوعي در پي زنده كردن ارزش‏ها برآيند. اين فرهنگ برگرفته از رهنمودهاي امامان‏عليهم‏السلام مي‏باشد. برعكس آناني كه چهره‏هاي بارز دشمني با پيامبرعليهم‏السلام و اهل بيت مكرمشان بودند، همانند ابوسفيان، معاويه،يزيد و... نام‏هاي آنان در اسم گذاري‏هاي شيعيان از رونق افتاد و كم كم متروك شد. اين سخن مربوط به قرن‏هاي بعدي است. اگر در بين اسامي فرزندان امامان‏عليهم‏السلام دقت شود، همين فرهنگ در بين امامان متأخر به چشم مي‏خورد؛ يعني اگر چند امام پيشين اسم هايي كه بعداً در فرهنگ متروك شد، براي فرزندان خويش گذاشتند، چنين نامگذاري در فرزندان امامان متأخر وجود ندارد. *با استفاده از آرشيو مركز ملي پاسخگويي ديني؛ آدرس سايت:http://www.pasokhgoo.ir دوست عزيز چنانچه باز هم در مورد سوالي که طرح نموده ايد نياز به توضيح بيشتر بود در کلوب مرکز ملي پاسخگويي http://www.cloob.com/club/post/show/clubname/pasokh/topicid/1532236/wrapper/true در خدمتتان هستيم. همواره در پناه حق موفق باشيد.

    سلام

    ممنون که به وبمون سر زديد

    خدايي مطلب ايندفعه مون چرت بود بزرگواري کردين نظر دادين

    ..پاينده باشيد

       1   2      >