• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : كينه شتري !
  • نظرات : 2 خصوصي ، 11 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + اتش 
    اقا من اين حرفا حاليم نيست فقط وفقط كينه اونم از نوع شتري والسلام من از هيچ كسي خيري نديدم به هر كي خوبي كردم فقط بدي ديدم .
    + احمد 
    حرفتون درسته، اما پياده کردنش دشواره. آدم بايد خودش رو به حدي از درک و معرفت برسونه که بتونه هميشه مشکلات و اختلافات رو با منطق و خوشرويي حل کنه تا به کينه و دعوا و ... نرسه.
    انشاء ا... که هممون بتونيم به اخلاق و معرفت ديني برسيم.

    سلام

    ببخش تا بخشوده شوي

    همين!

    شرح و بيان عاشقي در قدر اين مظروف نيست

    عاشق توئي معشوق تو حظ بيانم گشته اي

    سري بزنيد

    قدم سبزتون خوش

    يا حق

    روشني بخش ديده زهرا
    زيب آغوش مرتضي ،زينب

    آنکه بوسيد دست زهرا را
    بوسه زد چهره تو را زينب

    همچو زهرا شفاعت از امت
    مي کني در صف جزا زينب

    ميلاد مظهر زهد و يقين کامل، نائب مادر و شريک برادر،حضرت زينب کبري (س)خجسته باد.

    دخترانه به روز شده و منتظر حضور شما هستيم

    + احسان 
    سلام حاجي
    دستت درد نکنه . خيلي جالب بود .
    اما کاش اشاره مي کردي چرا به اين کينه ميگن «شتري » ؟
    چرا نمي گن گاوي يا اسبي ؟
    ممنون اگه پاسخش رو تو نوشته تون بياريد


    پاسخ

    با سلام و احترام؛ قبل از هر چيزي اجازه بدين برا تكميل بحث ابتدا توضيحي رو عرض كنم؛ همونطور كه مي‌دونيم بشر جايز الخطاست و از اين رو بسياري از اعمال و رفتار آدمي که ناشي از اشتباه يا علت جهالت و جواني باشد قابل عفوو بخشايش است ولي بعضي¬ها که لذت عفو را نچشيده¬اند در انتقام و کينه توزي چنان يک¬دنده و مقاوم هستند که به هيچ وجه حاضر نمي¬شوند ذره¬اي از انتقام¬جويي خارج شوند و قلم عفوو اغماض بر جريده جرايم و خطايا بکشند . کينه توزي اين گونه افراد لجوج و يکدنده درعرف اصطلاح به کينه شتري تعبيرشده است و در مقام کينه هاي پي گير به آن استشهاد مي کنند . به طوري که تاکنون از لطف علماي حيوان شناسي مطالعه و تحقيق به عمل آمده شتر مهربانترين و قانعترين حيوانات جهان شناخته شده است طاقت و توانايي اين حيوان بارکش در برابر تشنگي و گرسنگي آن هم در بيابانهاي بي کران و ريگزارهاي سوزان واقعاً عجيب و شگفت انگيز است . نکته بسيار شايان توجه در موضوع شتر آن است که اين حيوان را شيوه راه رفتن مي آموزند و قدوم آن را با صدايي آهنگ دار و موزون هدايت مي کنند . شتر گامهاي خود را با آهنگ نغمه منظم مي کند و مطابق وزن صدا آرام يا تند حرکت مي کند و نيز هنگامي که نمي خواهند در يک مسافت فوق العاده طولاني او را راه ببرند ساربانان آهنگ مطلوب حيوان را ترنم مي کنند . در عربستان شتر نر را لوک و شتر ماده را ناقه مي گويند ولي در کوير ايران به ويژه در اطراف کاشان شتر نر را لوک و شتر ماده را ارونه و همچنين نوزاد ماده را مجي و نوزاد نر را هاشي مي خوانند . کينه شتري کينه پي گيري است که تاکنون سابقه نشان نداده که پذيرايي و ملاطفت مجدد ساربان بتواند آن را تعديل نمايد . شتر خشمگين همواره منتظر فرصت مناسب است که انتقامش را از ساربان متجاوز بگيرد . عجب در اين است که شتر مست و ديوانه به ساربان مورد نظر هنگامي که در جمع قرار دارد هرگز حمله نمي کند . فقط نگاه خشم آلودش را که شراره انتقام از آن مي بارد به چشمان آن ساربان مي اندازد و با دهان کف آلود پياپي نعره هاي چندش آور و هولناک سر مي دهد زيرا لوک کينه توز در عين مستي و ديوانگي خوب احساس مي کند که اگر در ميان جمع به سارباني که اذيتش کرده حمله کند سايرين با چوب و چماق به جانش مي افتند . واي به روزي که شتر مست و کينه توزآن فرصت مناسب را به چنگ آورد و ساربان مورد نظر را يکه و تنها در بيابان گير بياورد . البته ساربانان براي اين طور مواقع راه چاره و علاجي انديشيدند که به لياقت و زرنگي آنان بستگي دارد . وقتي ساربان در بيابان مورد حمله لوک خشمگين قرار گرفت راه نجاتش اين است که در حال فرار از شتر، لباسهايش را يکايک درآورد و به پشت سرش بيندازد . در اينجاست که شتر گول مي خورد و به جاي ساربان که در حال فرار است لباسي را که جلويش افتاده به دندان مي گيرد و تنه سنگين خود را روي آن مي مالد . سپس مجدداً با لنگهاي درازش به تعقيب ساربان مي پردازد و خود را به او مي رساند . ساربان يک تکه ديگر از لباسهايش را مي اندازد و خلاصه به اين ترتيب تا آخرين تکه لباس خود را بيرون آورده در حال فرار جلوي شتر انتقامجو مي اندازد . چنانچه تا زماني که لباسهايش تمام شد توانست خود را به آبادي يا پناهگاهي برساند بدون شک نجات خواهد يافت وگرنه مرگش حتمي است آن هم چه مرگ فجيع و دلخراشي . همواره در پناه حق موفق باشيد.

    سلام دوست عزيز..

    بله منم با علي موافقم..

    همونطور كه گفتي بايد دلمونو مثل آينه كنيم و هر چي كينه و نفرته بريزيم دور..

    يا حق..

    سلام دوست عزيز

    شما كه خودت هم سوال كردي و هم جواب دادي و جواب هم متقن بود . پس ما فقط بايد بخونيم و ياد بگيريم و عمل كنيم (كار آسونش مال شما و سختش ماله ما ) . دستت درد نكنه . يا علي

    سلام و خسته نباشيد.

    مطلب خوبي را كه عنوان فرموده ايد نوعي درس اخلاق است كه افراد بايد خيلي حساب شده و با تامل و تعقل كافي جواب دهند كه متاسفانه الان به علت ترافيك شديد پيامها ،و عجله اي كه براي پاسخ به پيام هاي دوستان عزيز دارم،امكان پاسخي كه در خور شان مطلب باشد برايم وجود ندارد.انشاءالله دوستان ديگر كه از بنده آگاهي بيشتري دارند شركت خواهند كرد.

    از تشريف فرمايي شما به وبلاگ ممنونم و از لطفتان تشكر مي كنم.

    موفق باشيد و التماس دعا

    salam amo jan
    vaghan mataleb khobi darid
    makhsosan kine shotori
    moafagh bashid
    bazam pish ma bia
    khoshhal misham

    سلام ، واقعا موضوع جالبيه، بايد بهتون تبريك بگم، زبان محاوره اي و كاربرد آن در وبلاگ شما واقعا تاثير گذار است، جدي مي گم ، نوشته هاي شما حتي روي خود بنده هم تاثير مثبت گذاشته است، موفق و مويد باشيد، ان شاءالله ،....بنده كوچك خدا:...ناصر طحان...