• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : شيرين ‌ترين خوبي‏ ها !
  • نظرات : 0 خصوصي ، 19 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     

    حضرت استاد محترم با سلام و تحيت

    با احترام باستحضار عالي مي‏رساند: در باب صله رحم فقط شما يكطرفه به قاضي رفته‏ايد به طور مثال اگر من خيلي بد باشم اقوام من هم بايد تلاش در برطرف كردن عيب من بكنند همانطور كه در اسلام نيز سفارش شده و يا بالعكس.

    از طرف ديگر بايد گذشت و صبر و واقع بين بودن را در نظر داشت و توصيه نمود تا خانواده ها ضمن رعايت اين اصول در خود بر فرزندان نيز ملكه كنند تا هر فرد بتواند ابتدا از خود اصلاحات را شروع كند و در طول مدت بسيار كوتاه شاهد اصلاح جامعه خواهيم بود. و... با عرض پوزش از تصديع كلام

    پاسخ

    با سلام و احترام؛ممنونم از تذكر بجاتون اما دوست عزيز قرار نيست اين پست وبلاگ به همه معضلات اين موضوع بپردازه ضمناتوجه داشته باشين بنابر متن مربوطه در اين پست شما و اقوامتون همه در يك رديف هستن و وقتي همه ملزم به رعايت شدن شما هم از غربت در مياييد و با رعايت مطالب كه تو پست هاي ديگه وبلاگ و همچنين پست هاي انشاء الله آينده و فعاليت امثال شما قشر فرهيخته در فرهنگ سازي برا اجراي ارزشهاي الهي شاهد اصلاح جامعه خواهيم بود. بازم ممنونم؛ در پناه حق موفق باشيد

    سلام:

    سايت دخترانه با عنوان( اصلاً به ماچه؟! ) به روز شد. 24 ساعته منتظر قدوم مبارکتان هستيم.

    درپناه حق.

    + شيما 

    سلام بر شما و همه دوستان اخلاق گرا؛

    خيلي صريح بگم نسل الآن متاسفانه خيلي با اين برنامه ها برنمي‏تابه خدا هممون رو اصلاح كنه.

    + ياشار احمدي 

    سلام من يك سوال داشتم نميدونم اينجا جاش هست يا نه و اون اينكه اطاعت از دستور پدر و مادر بر اساس موازين شرع تا چه حدّ است مثلاً پدرم مي خواهد به فلان ميهماني يا منزل فاميل بروم ولي بنابر خواست و انديشه خود صلاح را در اين مي دانم كه نرم. آيا در اين موارد سرپيچي از فرمان پدر و مادر محسوب نمي شود؟ آيا به چيزي كه حق مي دانم عمل كنم هر چند پدر و مادرم مخالف باشند؟

    پاسخ

    با سلام و احترام؛ اطاعت از پدر و مادر در مواردي كه اگر اطاعت نكني ناراحت مي شوند لازم است مشروط به اين كه دستور آنان، دستور به گناه و خلاف حقّ نباشد. اگر درخواست نابجايي بكنند يا از فرزند بخواهند كه گناهي انجام بدهد يا وظيفة شرعي يا قانوني اش را انجام ندهد اطاعت از آنان لزومي ندارد گرچه ناراحت شوند، مثلاً اگر پدر يا مادر از فرزند بخواهند كه زنش را طلاق دهد يا به شوهرش بي اعتنايي كند يا خانة شوهر را ترك كند، نبايد از آنان اطاعت كرد. آنان حق ندارند كه چنين درخواست هايي از فرزند داشته باشند.(1) در صورتي كه از تحصيل علم چه علم دين و چه علومي كه براي خود يا براي جامعه لازم است پدر يا مادر مخالفت كردند لازم نيست از آنان اطاعت كند.(2) اما در موارد اين‏چنيني يعني صله ارحام كه در دين اسلام به آن سفارش و تاكيد فراوان شده اطاعت از آنان لازم است؛ موفق باشيد. 1. آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج2،‌ س 1033. 2. همان، ج1، س 2245. با استفاده از آرشيو مركز ملي پاسخگويي ديني: http://www.pasokhgoo.ir
    با عرض سلام و خسته نباشيد و تشکر از مطالب خوبتون واقعا عالي بود و همينطور که شما مي گوييد و موفق باشيد. اميدوارم همه توجه کنند به چيزي که شما گفتيد. التماس دعا
    سلام وبلاگ مفيدي داريد ممنون و موفق باشيد

    سلام برادر

    خيلي ممنون.. با تسليت ايام اربعين

    متاسفانه خيلي ها مفهوم صله رحم رو درک نکردن و در برابر کوچکترين بي مهري به قطع رحم مي پردازند

    سلام و خسته نباشيد.

    ضمن عرض تسليت به مناسبت اربعين سالار شهيدان،از تشريف فرمايي بزرگوارانه شما به وبلاگ ممنونم، و اميدوارم عذر تقصير مرا به جهت اين كه دير خدمت رسيدم بپذيريد.

    همواره موفق باشيد.

    + پويا پرتو 

    سلام

    عالي بود

    قابل توجه ترك كنندگان رحم!

    سلام بر شما؛

    دين اسلام درباره اقوام و آشنايان ناباب چه فرموده است؟ آيا مي‌توان با آنها براي هميشه قطع رابطه كرد؟

    پاسخ

    با سلام و احترام؛ از نظر اسلام صله رحم واجب و قطع رحم حرام است. هرچند فاميل مقصر باشند و مرتكب گناه و خلاف اخلاق شوند، مجوزي براي قطع رابطه نيست. از سوي ديگر انسان نمي‌تواند از فاميل و اطرافيان بي‌نياز باشد. در مَثَل‌هاي عاميانه گفته شده: "خويش و اقوام اگر گوشت انسان را بخورند، استخوانش را دور نمي‌ريزند". پيوند خويشي يك پيوند طبيعي است كه به آساني بريده نمي‌شود. امام علي(عليه السلام) مي‌فرمايد: "انسان هيچ‌گاه از خويشانش بي‌نياز نمي‌شود. حتي اگر مال و اموال داشته باشد، به ملاطفت و احترام آنها احتياج دارد. آنها هستند كه با دست و زبان از او حمايت مي‌كنند. خويشان بهتر از او دفاع مي‌نمايند. هر كس از خويشانش دست بكشد، يك دست از آنها برداشته اما دست‌هاي زيادي را از دست خواهد داد"!(1) از روايات برمي‌آيد كه قطع رحم در مورد خويشان غير مسلمان نيز جايز نيست. شخصي به حضرت صادق(ع) عرض كرد بستگان من بر غير دين من هستند، آيا باز براي ايشان حقي بر گردن من هست؟ حضرت فرمود: "بلي، حق رحم به هيچ وجه ساقط نمي‌شود. و اگر بستگانت بر دين تو بودند، دو حق بر تو داشتند: يكي حق رحم و ديگري حق همديني".(2) البته اگر رابطه داشتن با فاميل فاسد، زيانبار است و آثار نامطلوب بر افكار و عقايد و رفتار انسان دارد، مي‌توان آن را محدود كرد، چون صله رحم تنها به رفتن و آمدن نيست، بلكه با تلفن زدن و احوالپرسي يا نامه‌نگاري هم حاصل مي‌شود. پي‌نوشت‌ها: 1. بحار الانوار، ج 74، ص 101. 2. الكافي، ج 2، ص 157. همواره قلبي نوراني و سالم داشته باشيد. * با استفاده از آرشيو مركز ملي پاسخگويي ديني : http://www.pasokhgoo.ir

    سلام بر حسين و اربعينش، سلام بر اربعين و زائرانش! و سلام بر اندوه هاي دل آنان كه به سوغات بر مزار كشتگان، عشق بردند و به مويه نشستند. به شوق زيارت صحن و سراي جان فزايت، اربعين شهادتت را به سوگ مي نشينيم، يا حسين!

    + نداي آسماني 

    يك ساله مي شويم

    با عرض سلام ادب و احترام

    از اينكه به وبلاگ من سرزديد ممنونم

    با مطلب جديدي در مورد ازدواج پيامبر اسلام (ص) با عايشه به روز هستم .

    متشكرم

    سلام

    فكر مي كنم متاسفانه يه كمي توي اين مورد سهل انگاري كردم.كاش من هم پدر بزرگ يا مادر بزرگي داشتم كه جمع فاميل رو بيشتر مي ديدم شايد اونوقت ديگه مجبور نبودم همه رو تو مجلس ترحيم ببينم اونم براي چند دقيقه...

    + سجاد فرخ يار 

    سلام

    سجاد هستم از اتاق زيست

    خوشحال شدم از نظر شما در مورد وبلاگ ما از وبلاگ زيباي شما ديدن كردم

    موفق باشي

       1   2      >