• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : نمك در آب ! ! !
  • نظرات : 1 خصوصي ، 14 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام قشنگ بود

    با اين وبلاگ منتظرتونم

    يا لطيف

    سلام عليكم!

    خيلي زيبا و جذاب نكات اخلاقي رو بيان مي كنيد! طوري كه آدم رغبت مي كنه بخوندشون!

    در مورد اين قسمت:

    و در ضمن حتي اگه يه نفر خيلي مطمئن در مورد كسي چيز بدي به ما گفت اين احتمالو بديم كه از نيت اون بنده خدا كج فهمي شده يا اينكه اين آدم مطمئن يه خورده حسابي با هاش داشته ... بالاخره آدميزادِ ديگه !

    دقيقا اينو تجربه كردم... اون خورده حسابا ....!!!

    راستي شهادت امام جواد رو هم تسليت عرض مي كنم...

    راهي ِ كربلا هستم انشاءلله چند روز ديگه...

    نايب الزياره هستم...

    التماس دعاي فراوان

    يا علي

    سلام آقا حسين.

    اين حديث خيلي بهم چسبيد: "براي كار برادرت عذري جستجو كن و اگر عذري نيافتي، براي آن عذري بتراش".

    آخ که ما چقدر غافل و بي فکريم. با شما موافقم که خوش بين بودن هميشه هم کارساز و درست نيست. در برخي موارد آدم لازمه دقيق و کمي هم بد بين باشه. اما هيچ چيز نمي تونه جاي خوش بيني رو بگيره.

    يه ضرب المثلي هست که شايد شنيده باشين: آدم خوش بين هواپيما مي سازه و آدم بد بين چتر نجات.

    خوب که فکر کنيم مي بينيم هر دو به يک اندازه لازم هستن.

    از مطلب جالبتون متشکرم. المتس دعا.

    سلام

    ممنونم كه سرزديد.

    متاسفانه منم با اين جور آدما مرتب برخورد دارم.اما با اين تفاوت كه واقعاً فكر ميكنن ديگران بد هستن و اونا درست فكر ميكنن.گاهي اوقات ديگه كلافه ام مي كنن.

    سلام

    خوبيد ؟ خوشحال شدم بعد از مدتها ديدمتون

    مطلبتونو مي خونم

    الان در آستانه ي يك سفر سه چهار روزه هستم

    و فقط اومدم براي اظهار اردت

    شاد باشيد

    بسم الله

    سلام

    داداش جون كوبنده جواب مي دي . ما هم منظورمون همون به ديگران بود نه به خودمون . ولي بسيار قابل استفاده بود . در پناه مهدي (عج)

    + غريبه 

    وبلاگتون خيلي عالي و پر محتواست موفق باشيد اگر از عكس هم استفاده كنيد كه به مطلبتون بياد جالبتر و جذاب تر ميشه

    موفق باشيد

    + غريبه 
    کوير باور
    يه درخت خشک و بي برگ
    ميون اين کوير داغ
    تو ته مونده ي ذهنش
    نقش پر رنگ يه باغ
    شاخه ي سبز خيالش سر به آسمون کشيد
    بَر و دوشش همه پر شد ز اقاقي سفيد
    زير سايه خيالي کم کَمَک چشماشو بست
    ديد دو تا کفتر چاهي روي شاخه هاش نشست
    اولي گفت اگه باز بارون بباره تو کوير
    ديگه اما سررسيده عمر اين درخت پير
    دومي گفت که قديما يادمه کوير نبود
    جنگل و پرنده بود، رودخونه ي زلالي بود
    کفترا از جا پريدن با يه دنيا خاطره
    اون درخت اما هنوزم تو کوير باوره

    سلام

    ممنونم كه به من نظر دادي مطالبت عالي بود

    سلام

    وبلاگ خوبي داري

    موفق باشي

    سلام

    وبلاگت خوبه فقط سعي كن بازديدشو بالا ببري.

    بدگماني وبدبيني دو گناه فراگير است

    به خدا بايد پناه برد

    نگارش زيبايي داريد

    التماس دعا

    پاسخ

    با عرض سلام و ادب؛ مهمترين آثار و معايب بدگماني عبارتند از: 1- آفت دين بودن: اميرالمؤمنين(ع) مي‏فرمايد:"آفة الدّين سوء الظّن؛ بدگماني آفت دين است".(1)2- سوق دادن به بدي‏ها: امام علي(ع) مي‏فرمايد: "بدگماني كارها را خراب مي‏كند و شرور را بر مي‏انگيزد".(2)3- نابودي ايمان: امام صادق(ع) مي‏فرمايد: "آن كه انسان برادر مؤمن خود را مورد سوء ظن قرار دهد، ايمان وي اندك اندك از او سلب مي‏گردد، چنان كه نمك در آب از بين مي‏رود".(3)4- بطلان عبادت: امام علي(ع) مي‏فرمايد: "از سوء ظن بپرهيزيد، زيرا بدگماني عبادت را نابود مي‏سازد".(4)5- سلب اعتماد: در روايتي آمده است: "بدترين مردم كسي است كه به خاطر سوء ظن به كسي اعتماد نكند، نيز مورد اعتماد كسي نباشد".(5)6- بيماري: اميرمؤمنان(ع) مي‏فرمايد: "انسان بدگمان هميشه بيمار است".(6)7- ترس: امام علي(ع) مي‏فرمايد: "كسي كه گمانِ بد داشته باشد، از همه كس مي‏ترسد".(7)راه‏هاي پيشگيري از بدگماني:1- آشنايي با آثار بدگماني: چه بسا افرادي كه به اين بيماري مبتلا شده‏اند، از عواقب آن بي خبرند. اطلاع از سرانجام بدگماني و آثار و مضراتي كه ذكر شد، عامل باز دارنده محسوب مي‏شود. 2- كار ديگران را حمل بر صحت كرد: بدبيني از آن جا حاصل مي‏شود كه قضاوت صحيح صورت نمي‏گيرد، ولي اگر اعمال ديگران بر نيكوترين وجه ممكن حمل شود، بدبيني محقق نخواهد شد. از اين رو در روايات به اين نكته تأكيد شده است تا جايي كه رسول اكرم(ص) مي‏فرمايد: "براي كار برادرت عذري جستجو كن و اگر عذري نيافتي، براي آن عذري بتراش".(8)در روايتي ديگر امام علي(ع) مي‏فرمايد: "هرگز نسبت به سخني كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر، تا وقتي كه مي‏تواني محمل نيكي براي آن بيابي".(9) 3- پرهيز از معاشرت با نااهلان:در حديثي آمده است: "مجالست و همنشيني با بدان مايه سوء ظن به نيكان است".(10)4- اصلاح اخلاق: از آن جا كه حسد و كينه توزي و تكبر و غرور از عوامل بدبيني به حساب مي‏آيد، براي پيشگيري از بدبيني بايد از اين امور اجتناب ورزيد.5- مبادرت با عقده حقارت: كسي كه گرفتار خود كم بيني و عقده حقارت است يا از سوي ديگران مورد تحقير واقع شده، سعي مي‏كند ديگران را در محيط فكر خود تحقير كند و گنه كار جلوه دهد تا فشار رواني خود را كاهش دهد اما كسي كه احساس خود كم بيني ندارد، به استفاده از اين شيوه نيازي ندارد.پي نوشت‏ها: 1. غررالحكم، ج 3، ص 101.2. همان، ج 4، ص 132. 3. بحارالأنوار، ج 72، ص 198.4. غررالحكم، ج 2، ص 308.5. ميزان الحكمه، ج 5، ص 626.6. همان، ص 628.7. غررالحكم، ج 5، ص 442.8. بحارالانوار، ج 72، ص 197.9. نهج البلاغه، صبحي صالح، قصار 360.10. بحارالانوار، ج 74، ص 197.* با استفاده و برداشت از آرشيو مرکز ملي پاسخگويي ديني : http://www.pasokhgoo.ir

    بسم الله

    سلام

    واقعا بده . دلم برا اون ها كه اينجوري هستند عجيب مي سوزه . شكر خدا اين يه خصلت رو نداشتم ديگه .

    در پناه مهدي (عج)

    يا علي ابن ابي طالب (ع)

    پاسخ

    با عرض سلام و آرزوي نيكبختي براي شما؛ امام علي(ع) مي فرمايد: "مؤمن شب صبح نمي كند و صبح را به شب نمي رساند مگر آن كه به نفس خود بدگمان است و پيوسته از او عيب جويي مي كند و زيادتر از آن چه نموده است از آن مي طلبد".[41]در سخن فوق به صراحت معناي سوء ظن به خود بيان شده است. بدبيني به خود، يعني خود را همواره مقصر ديدن و مغرور نشدن و خود را برتر از ديگران نديدن اگر اين سوء ظن به خود حاصل شد قطعاً حسن ظن به ديگران نيز محقق خواهد شد وقتي كسي به خود بدبين باشد به ديگران خوش بين خواهد بود از اين رو امام علي(ع) مي فرمايد: "خوشا به حال كسي كه عيب هايش او را از عيب هاي ديگران باز دارد".[42]ديده زعيب دگران كن فراز صورت خود بين و در او عيب سازاسلام به اين دو امر توصيه فراوان دارد تا از يك سو از ابتلا به عجب و خود بيني پيشگيري گردد و از سوي ديگر امنيت فكري افراد جامعه تأمين گردد. خوش بيني به ديگران، به معناي عمل آن ها را حمل بر صحت كردن و توجيه نمودن. همان طور كه امام علي(ع) فرموده اند: "اعمال برادرت را بر بهترين وجه حمل كن مگر آن كه حجت و دليلي براي تو پيدا شود كه راه توجيه را ببندد و هرگز نسبت به سخني كه از برادر مسلمانت صادر شده است بدگمان مباش در صورتي كه مي تواني آن را به صورت خوبي توجيه كني".[43][41] نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبة 175.[42] همان.[43] وسائل الشيعه، ج 8، ص 614.* با استفاده و برداشت از آرشيو مرکز ملي پاسخگويي ديني : http://www.pasokhgoo.ir

    به نامش...

    آره ديگه مومن بايد زيرك باشه !

    يا علي!