• وبلاگ : سين جيم هاي اخلاقي
  • يادداشت : چاخان گويان حرفه اي
  • نظرات : 5 خصوصي ، 18 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     


    سلام ...

    به نام خدايي كه در همين نزديكي هاست.

    اتفاقي وارد سايت شما شدم ولي ارزششو داشت انشالله اجرتون با خدا...

    سلام به من سر بزيد آپديتم
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما. چشم در اولين فرصت . همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا

    سلام!

    طاعات قبول

    ممنون از حضورتون

    اميدوارم كه خدا مارو از راستگويان قرار بده

    ياعلي

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ انشاء الله. همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا
    سلام
    بحث جالبي بود. هم مساله هم درمان
    ممنون دكتر
    ميشه يه پست در مورد تاثيرات اجتماعي دروغ بزنيد؟
    پست مي خوام ها نه كامنت
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما. چشم در اولين فرصت . همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا
    سلام
    تو هم ميخواي مفتي مفتي صاحب يه سايت واقعي و حرفه اي بشي؟
    دامنه رايگان
    فضاي واقعي و اختصاصي وب با کنترل پنل cPanel
    ساخت کامل و 100% رايگان سايت شما توسط ما
    انتقال تمامي مطالب وبلاگتان به سايت اختصاصي و حرفه اي شما
    شانس يبار در خونه آدمو ميزنه
    تمامي اين امکانات در: www.sitemofti.com
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما. چشم در اولين فرصت. همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا

    سلام

    ممنون از نطرتون

    واقعا هيچ چيز تحملش به اندازه دورغ سخت نيست به نطر من آدم دورغگو ميترسه و از رو ترس دروغ ميگه

    راستي 1 مطلب جديد گذاشتم حتما حتما حتما حتما بيايد و نطر بديد.

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما. چشم در اولين فرصت. همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا
    راستي شما تا حالا دورغ گفتيد؟
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام؛ خواهشمندم اين قبيل سوالات شخصي كه در اخلاق اسلامي نوعي تجس در امور شخصي افراد محسوب ميشه رو از كسي نكنيد. موفق باشيد .
    + الهه السادات 
    باعرض سلام و خسته نباشيد و اروزي موفقيت بيشتر و تشکر بخاطر اين همه تلاش روزافزونتون و ببخشيد که ايندفعه دير بهتون سرزدم کمي گرفتار بودم. التماس دعا
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا

    سلام

    نظري رو كه قبلا درباره اين پست دارم همچنان قبول دارم ولي اگه مي شه يه توضيح در مورد آيه 89 سوره مائده بدين.

    التماس دعا

    يا علي

    پاسخ

    با عرض سلام و آرزوي نيكبختي براي شما؛ از ديدگاه اسلام‌، سوگند ياد كردن عملي ناپسند بوده و اجتناب از آن بسيار مطلوب و پسنديده مي‌باشد، اما متفاوت بودن حالات انسان به هنگام سوگند ياد كردن از يك سو و انگيزه‌هاي مختلف جهت قسم خوردن از سوي ديگر، موجب برخورد متفاوت قرآن كريم با انواع سوگندها شده است اما سوگندهايي كه با عزم و اراده و تصميم جدي و به منظور رسيدن به اهدافي خاص‌، از انسان صادر مي‌شود، داراي اهميت بوده و به همين لحاظ داراي اثرات گوناگون وضعي و فقهي هستند. البته لازم به ذكر است كه ممنوع بودن سوگند و نامطلوب بودن آن حكمي كلي است‌; ولي استثنأبردار است‌. زيرا قسم خوردن نزد حاكم شرع‌، نه تنها ممنوع و يا مكروه نيست‌، بلكه در برخي موارد واجب و تنها راه حل خصومت‌ها است‌. در آيه شريفه ، جمله (باللغو فى ايمانكم ) مقابل جمله (بما عقدتم الايمان ) قرار گرفته ، و اين خود دليل است بر اينكه سوگند لغو سوگندى است كه هيچگونه عقدى در آن نباشد، و در اين روايت سوگند آن مردم بر ترك زن و گوشت بوده ، و خواسته اند با سوگند اين عقد و التزام ببندند، پس ‍ سوگندشان لغو و بيهوده نبوده ، و ظاهر اين آيه موافق روايت است كه سوگند لغو را تفسير مى كند، و مى فرمايد: سوگند لغو عبارتست از گفتن نه و الله و آرى و الله ، كه بيهوده و از روى عادت بر زبان جارى مى شود، و گوينده اش نمى خواهد با آن چيزى بر خود واجب كند. همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا .

    سلام

    مطالبتون جالب بود خسته نباشي جوون

    اگه زحمتي نيست به ما هم سري بزن

    التماس دعا در اين ايام عالي قدر

    يا حق

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا

    سلام

    خداوند بشريت را از آفات زبان نجات دهد .

    از بابت مطلب خوبتان سپاسگذاريم .

    موفق باشيد.

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ در همدردي باشما بايد عرض كنم كه متاسفانه اين آفت موجب اختلال در روابط سالم در ميان تعاملات بشريت شده كه در واقع از نقاط ضعف روحي افراد مبتلا سرچشمه مي‏گيرد، گاهي انسان به خاطر ترس از فقر، پراكنده شدن مردم از دور او و از دست دادن موقعيت و مقام و زماني به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و گاهي به خاطر تعصبهاي شديد و حب و بغض‏هاي افراطي، زبان به دروغ مي‏گشايد.قرآن مجيد نيز در مورد اين كه دروغ با ايمان انسان سازگار نيست، مي‏فرمايد: "انما يفتري الكذب الذين لا يؤمنون بآيات الله و اولئك هم الكاذبون؛(1) تنها كساني دروغ مي‏بندند كه به آيات خدا ايمان ندارند، (آري دروغ گويان واقعي آن‏ها هستند". اميرالمؤمنين علي‏(ع) مي‏فرمايد: "لا يجد عبد طعم الايمان حتي يترك الكذب هزله وجده؛(2) انسان طعم ايمان را نمي‏چشد تا دروغ را اعم از جدي و شوخي، ترك كند. در روايت ديگري امام حسن عسگري‏(ع) فرمود: "جعلت الخبائث كلها في بيت و جعل مفتاحها الكذب؛(3)تمام پليدي‏ها در اطاقي قرار داده شده و كليد آن دروغ است. راه درمان دروغ: با توجه به عواملي كه در ايجاد دروغ و ريشه دار ساختن آن مؤثر است، راه درمان آن نسبتاً روشن خواهد بود و به طور كلي براي درمان اين انحراف اخلاقي، بايد از اين طرق اقدام نمود.1 - قبل از هر چيز بايد انسان‏هاي دروغ‏گو را به عواقب دردناك و آثار سوء معنوي و مادي و فردي و اجتماعي اين رذيله زشت متوجه ساخت و با تدبير و تفكر در آيات قرآن مجيد و سخنان پيشوايان بزرگ دين (ع) مي‏توان فهميد كه منافع فرضي و خيالي دروغ هرگز نمي‏تواند با آن همه مفاسد برابري نمايد.هم چنين بايد متوجه بود كه اگر دروغ در پاره‏اي از موارد نفع شخصي هم داشته باشد نفعش آني و بسيار زودگذر است؛ زيرا هيچ سرمايه‏اي براي يك انسان در اجتماع - در هر شرايط و هر مقامي - بالاتر از سرمايه اعتماد و اطمينان مردم نسبت به وي نيست كه بزرگترين دشمن آن همين دروغ است. 2 - يكي ديگر از مؤثرترين طرق درمان دروغ، پرورش شخصيت در افراد است؛ زيرا يكي از عوامل مهم رواني دروغ، احساس حقارت و كمبود شخصيت است و در حقيقت دروغ گفتن يك نوع عكس‏العمل براي جبران اين موضوع است. اگر مبتلايان به دروغ احساس كنند صاحب نيروها و استعدادهايي در درون خود هستند كه با پرورش آن‏ها مي‏توانند ارزش و شخصيت خود را بالا ببرند، نيازي به توسل جستن به دروغ براي ايجاد شخصيت قلابي در خود نمي‏بينند. به علاوه اين كه انسان بايد بداند كه ارزش اجتماعي انسان راستگو كه با اين فضيلت اخلاقي توانسته است جلب "اطمينان عمومي" را بكند مافوق تمام ارزش‏ها است. چنين كسي نه تنها در نظر مردم شخصيت دارد، بلكه در پيشگاه خداوند مقامي در رديف شهدا و پيامبران الهي دارد؛ زيرا در قرآن مجيد مقام راستگويان در رديف مقام پيامبران و شهداي راه حق ذكر شده آن جا كه مي‏فرمايد: "و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا": (و كسي كه خدا و پيامبر را اطاعت كند ( در روز رستاخيز ) همنشيني كساني خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنان تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان و آن‏ها رفيق‏هاي خوبي هستند). (4)"راغب اصفهاني" در كتاب مفردات خود چند معنا براي "صديق" نقل كرده است كه همه گواه اين حقيقت است: الف) كسي كه زياد راست مي‏گويد. ب) كسي كه هرگز دروغ نمي‏گويد. ج) كسي كه در سخن و عقيده راست گو است و عملش گواه صدق است. 3 - كوشش براي تقويت پايه‏هاي ايمان به خدا در دل مبتلايان به دروغ و توجه دادن آن‏ها به اين حقيقت كه قدرت خدا مافوق تمام قدرت‏ها است و قادر بر حل تمام مشكلاتي است كه افراد ضعيف الايمان به خاطر آن به دروغ پناه مي‏برند. "راست گويان" تكيه‏گاهشان در برابر حوادث گوناگون، خدا است و افراد دروغ گو در اين موارد تنها هستند.4 - بايد انگيزه‏هاي دروغ و ريشه‏هاي اين انحراف اخلاقي از قبيل طمع، ترس، خودخواهي، حب و بغض‏هاي افراطي و امثال آن را در افراد خشكانيد تا اين رذيله خطرناك زمينه مساعد براي نشو و نماي خود در وجود انسان پيدا نكند. 5 - بايد محيطهاي تربيتي و معاشرتي مبتلايان را از وجود افراد دروغ گو پاك كرد تا تدريجاً طبق اصل تأثير پذيري، محيط وجود آن‏ها از اين رذيله ( دروغ گويي ) پاك گردد. اين موضوع به قدري مهم است كه در دستورهاي تربيتي اسلام از علي (ع) نقل شده است كه فرموده: "لا يصلح الكذب جد و لا هزل و لا ان يعد احدكم صبيه ثم لا يفي له؛(5)شايسته نيست دروغ گفتن - خواه شوخي يا جدي "و نيز شايسته نيست يكي از شما به فرزندش وعده‏اي بدهد سپس وفا نكند.براي جبران دروغ مانند گناهان ديگر بايد توبه كرد. وتوبه آن است كه علاوهبر ندامت قلبي ، انسان تصميم بگيرد كه ديگر آن را تكرار ننمايد.1- نحل (16) آيه 105. 2 - محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 69، ص 2493 - همان، ج 69، ص 263.4 -نسا،آيا 695 - حرّ عاملي، وسائل الشيعه، ج 8، ص 577 * با استفاده از آرشيو مرکز ملي پاسخگويي ديني : http://www.pasokhgoo.ir

    سلام جناب شفيعي

    مطلبتان در مورد دروغ جامع و زيبا بود

    ممنون ميشم به وبلاگ واژگون هم سري بزنيد مطلب آخر من در مورد احساس امنيت و خوشبختي است و مطلب يكي مونده به آخرم هم در مورد خشونت كه شايد تا حدب به مطلب قبلي شما در مورد خشم مربوط باشه ممنون

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما. چشم در اولين فرصت. همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا

    سلام متاسفانه من هم از آدمايي هستم كه دروغ از روي شوخي و براي خنده زيد مي گم. البته دروغ هايي كه مي گم همه تابلو وشاخداره و هيچ كس باور نمي كنه و همه مي دونند كه بري خنده هست ولي با توجه به فرمايشت شما انتظار دارم برام دعا كنيد كه ترك كنم و توفيق توبه حاصل بشه.

    در ضمن به نظر من امروزه تو جامعه ما دروغ مصلحتي بسيار زياد شده.

    ************************************

    محاکمه احمدي نژاد پس از بازگشت از نيويورک

    ***********************************

    يا علي

    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما؛ در توجيه دروغ مصلحت آميز در دين مقدس اسلام قانوني داريم به نام "اهم و مهم"؛ يعني در مواردي كه دو حكم از اسلام داشته باشيم و مكلّف نتواند در يك زمان به هر دو عمل كند، لازم است به تكليفي كه اهميت بيشتري دارد، عمل نمايد. دروغ در اسلام حرام است، ولي در مواردي براي رعايت مصلحت مهم‏تر مجاز شمرده شده است، مانند دروغ براي حفظ جان خود يا مسلمان ديگر، در صورتي كه مجرد نباشند. مواردي كه از حرمت دروغ استنثنا شده، در دو موضوع خلاصه مي‏شود: 1 - اضطرار؛ يعني جايي كه انسان ناچار باشد براي رفع ضرر مالي يا جاني يا ناموسي از خود يا از مسلمان ديگر دروغ گويد. 2 - اصلاح ذات البين؛ يعني هر گاه بين دو نفر كدورت و دشمني باشد، و راه آشتي دادن آنان منحصر به دروغ گويي باشد، جايز است انسان دروغ بگويد. آيت اله ناصر مكارم شيرازي، زندگي در پرتو اخلاق، ص 98؛ آيت اله شهيد دستغيب، گناهان كبيره، ج 1، ص 290. بنابراين در اسلام دروغ مصلحت‏آميز داريم ولي بدان معني نيست كه هر كس در هر مورد مصلحت ديد، دروغ بگويد، يا هر چيزي كه به مصلحت خود بود، يا مصلحت پنداشت، دروغ گويد. در اين صورت هيچ دروغي بد نخواهد بود و هر دروغي مصلحت‏آميز مي‏شود، بلكه فقط در مواردي است كه اسلام به خاطرمصالح مهم‏تري كه مفاسد دروغ را تحت الشعاع قرار مي‏دهد، جايز شمرده و آن همان دو موضوعي است كه گفته شد: اضطرار و اصلاح ذات البين.دروغ گفتن به شوخي عذاب ندارد, ولي شايسته است اين كار انجام نشود. در روايات از دروغ گفتن به شوخي هم مذمت و نهي شده است . حضرت علي (ع ) مي فرمايد: ((لا يجد عبد طعم الايمان حتي يترك الكذب هزله و جده ; هيچ بنده اي طعم ايمان را نمي چشد , مگر اين كه دروغ را چه شوخي و چه جدي ترك كند.)) (1 امام زين العابدين (ع ) به فرزندش فرمود:(( اتقوا الكذب الصغير منه و الكبير في كل جد و هزل ; از كوچك وبزرگ و جدي و شوخي دروغ بپرهيز.)) (2 دروغ گفتن به شوخي , كم كم انسان را بر دروغ جدي جرأت مي دهد. امام خميني در چهل حديث مي فرمايد: ( از اموري كه انسان بايد ملتفت آن باشد , اين است كه دروغ به عنوان شوخي و مزاح هم در اخبار از آن تكذيب [و نهي]شده است و تشديد در امر[به ترک] آن گرديده و علما فتواي به حرمت آن نيز مي دهند.)) (3پاورقي:1 - اصول کافي، ج4، باب الکذب، ح11.2 - اصول کافي، ج4، باب الکذب، ح2.3 - چهل حديث ، ص 472. * با استفاده از آرشيو مرکز ملي پاسخگويي ديني : http://www.pasokhgoo.ir
    سلام.خيلي وبلاگونو يعي مووعاتشو دوست داشتم.از اين ك واسه متن قبليم نظر دادين ممنون.و 1متن جديد هم گذاشتم كه خيلي دوس دارم نطرتونو بدونم.شما كع اعتقادتون انقد قويه واسم دعا كنيد خيلي احتياج دارم دعاهاي من اصلا جواب نميگيره انگار......................خيلي احتياج دارم.كارتون تو اين وبلاگ خيلي خوب و جديده.ادامه بديد.
    پاسخ

    با عرض سلام و تشكر از شما. خداوند بحق شبهاي عزيز قدر همه مارا از اين گناه بزرگ دور بدارد و حاجات مشروع همه مومنين را مورد قبول درگاهش قرار دهد. آمين. همواره در پناه حق موفق باشيد؛ التماس دعا .
       1   2      >